مخالفت‌ها در مجلس با افزایش قیمت بنزین به‌دلیل نگرانی از بروز التهاب در جامعه

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۸/۰۷

افزایش قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۴ این روزها یکی از موضوعات مورد بحث‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. شماری از نمایندگان روز دوشنبه هفتم آبان از مخالفت مجلس با طرح احتمالی دولت برای افزایش قیمت‌ها گفتند و تاکید کردند چنین تصمیمی، منجر به ایجاد التهاب و تنش سیاسی در جامعه می‌شود.

رمضانعلی سنگدوینی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس، روز دوشنبه هفتم آبان درباره تصمیم‌های مرتبط با قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۴ به خبرگزاری ایلنا گفت دولت فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارد اما این اجازه در قانون داده شده و دولت مجاز است قیمت را تغییر دهد.

مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم، اول آبان ۱۴۰۳ در جریان تحویل لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ به مجلس گفت که بدون لحاظ کردن قیمت خوراک نفت خام، هزینه تمام شده بنزین حدود هشت هزار تومان است و در صورت «ادامه وضع موجود»، سال آینده باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان واردات بنزین انجام شود.

با آن که رییس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت در روزهای گذشته افزایش قیمت بنزین را تکذیب کردند اما بسیاری، این سخنان رییس دولت چهاردهم را زمینه‌چینی برای گران کردن سوخت دانستند.

مخالفت شماری از نمایندگان مجلس با افزایش قیمت بنزین

وب‌سایت دیده‌بان ایران روز دوشنبه در گزارشی نوشت از مجلس که قرار است تصمیم نهایی را درباره بنزین بگیرد، «صداهای مختلفی به گوش می‌رسد» اما در برآیند کلی، بیشتر نمایندگان با افزایش قیمت مخالف‌اند.

حسین صمصامی، نماینده تهران در مجلس، نرخ هشت هزار تومانی اعلام شده از سوی پزشکیان را نادرست خواند و گفت در لایحه‌ بودجه، به افزایش قیمت بنزین مطابق با تورم اشاره نشده و دولت هم اعلام کرده است چنین قصدی ندارد.

پیش‌تر نیز کارشناسان اقتصادی با بررسی صورت‌های مالی شش پالایشگاه تولیدکننده بنزین در کشور، گفته بودند که میانگین قیمت هر لیتر بنزین تولید شده دو هزار و ۱۱۵ تومان است.

غلامرضا دهقان ناصرآبادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای گفت در وضعیت فعلی که معیشت مردم تحت تاثیر مشکلات مختلف اقتصادی قرار گرفته، افزایش قیمت بنزین ممکن است باعث ایجاد تنش‌های سیاسی و اجتماعی شود.

او تاکید کرد اگر دولت یک‌جانبه به سراغ افزایش قیمت بنزین برود، مجلس با آن مخالفت خواهد کرد.

سنگدوینی هم به ایلنا گفت سخنان پزشکیان صرفا برای طرح موضوع هزینه تولید یا واردات بنزین برای کشور بود و قرار نیست با افزایش قیمت، «التهاب» ایجاد شود.

این نماینده مجلس افزود هنوز چیزی از سوی دولت اعلام و پیشنهادی داده نشده و اگر بنا بر افزایش قیمت باشد، ابتدا پیشنهاد دولت باید در کمیسیون انرژی بررسی شود که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

او با اشاره به موانع افزایش تولید بنزین نیز گفت پالایشگاه‌ها اکنون ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکارند و اگر مطالباتشان را نگیرند در عمل امکان افزایش تولید نخواهند داشت.

اختصاص بنزین به کد ملی

بر اساس گزارش دیده‌بان ایران، نمایندگان مخالف افزایش قیمت، بر طرح‌هایی مثل «اختصاص بنزین به کد ملی» و روش‌هایی برای صرفه‌جویی یا کاهش قاچاق اصرار دارند.

پیش‌بینی واردات معادل دو ‌میلیارد دلار خودروی جدید و برقی از جمله برنامه‌های دولت چهاردهم در راستای کاهش مصرف بنزین است. با این‌ حال ورود خودروی جدید به افزایش تقاضا برای بنزین بیشتر منجر خواهد شد.

برنامه دیگر دولت پزشکیان - طرح تبدیل متانول به بنزین - نیز در دست اجراست که این طرح هم قرار است بخشی از نیاز بنزین کشور را تامین کند.

اجرای سراسری طرح اختصاص بنزین به هر کد ملی که به صورت پایلوت به مدت سه سال در کیش هم اجرا شد از حدود دو سال پیش بلاتکلیف مانده است.

قرار بود از سال ۱۴۰۱ این طرح در تمام ایران اجرایی شود اما دولت ابراهیم رئیسی آن را به دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌ها به تعویق انداخت.

در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز این طرح از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد شد اما با وجود بررسی در کمیسیون‌های تلفیق و انرژی، به صحن علنی مجلس نرسید.

امسال دوباره موضوع ثابت ماندن قیمت بنزین، دست‌کم تا پایان سال جاری از بحث‌های مهم دولت و مجلس است.

بر اساس نظرات و صحبت‌های منتشر شده، پزشکیان از همان روزهایی که خود را برای جانشینی ابراهیم رئیسی آماده می‌کرد، دغدغه افزایش قیمت بنزین را داشت.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
جهان‌نما
خبرها
خبر ورزشی

شنیداری

پادکست‌ها