بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نشستی را با روسای نهادهای امنیتی و دفاعی این کشور برای بررسی واکنش احتمالی جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان به کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس برگزار کرد. هم‌زمان رسانه‌های اسرائیلی از احتمال حمله پیش‌دستانه این کشور خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل، این جلسه شامگاه یک‌شنبه ۱۴ مرداد در حالی برگزار شد که اسرائیل هنوز دقیقا نمی‌داند این واکنش به چه شکلی و در چه زمانی رخ خواهد داد.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند این کشور احتمال حمله پیش‌دستانه به لبنان یا «اماکن دیگر» را در صورت لزوم بررسی می‌کند.

ساعاتی پیش از این نشست، سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به پرسشی در این زمینه که چرا ارتش به یک حمله پیش‌دستانه علیه جمهوری اسلامی و حزب‌الله دست نمی‌زند، گفته بود نیروهای نظامی اسرائیل آمادگی لازم را دارند و هر دستوری که رهبری سیاسی اسرائیل بگیرد، اجرایی می‌کنند.

به گفته وای‌نت، در جریان نشست شامگاه یک‌شنبه، وقتی موضوع حمله پیش‌دستانه به ایران مطرح شده، روسای نهادهای امنیتی و دفاعی گفته‌اند چنین حمله‌ای تنها زمانی باید انجام شود که اطلاعات ۱۰۰ درصدی از حمله قریب‌الوقوع جمهوری اسلامی دریافت شده باشد.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل می‌گوید این کشور در پاسخ به پرسش چندین کشور غربی که پرسیده‌اند واکنش اسرائیل به حمله احتمالی ایران و حزب‌الله چه خواهد بود، پاسخی بسیار مبهم داده و تنها گفته که همه گزینه‌ها را روی میز دارد.

این رسانه اسرائیلی می‌گوید همین پاسخ مبهم یکی از دلایل اصلی است که کشورهای مختلف از شهروندان خود خواسته‌اند فورا لبنان را ترک کنند.

از سوی دیگر وزیران دفاع اسرائیل و ایالات متحده، شامگاه یک‌شنبه بار دیگر تلفنی با یکدیگر صحبت کردند.

این دومین گفت‌وگوی یوآو گالانت با لوید آستین در کمتر از ۴۸ ساعت بود.

طرفین در این مکالمه درباره جابه‌جایی نیروهای آمریکایی برای مقابله با حمله احتمالی جمهوری اسلامی به اسرائیل صحبت کردند و آستین، بار دیگر از توافق آتش‌بس بین اسرائیل و حماس حمایت کرد.

پایگاه خبری آمریکایی اکسیوس می‌گوید آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به همتایان خود در گروه هفت گفته است واشینگتن انتظار دارد حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل در دو روز آینده انجام شود.

برخی رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند مقامات این کشور درباره زمان حمله ایران هیچ نظری ندارند و حتی احتمال می‌دهند این حمله تا چند هفته دیگر نیز رخ ندهد.

رادیوی ملی اسرائیل بامداد دوشنبه گزارش داد ائتلافی منطقه‌ای و بین‌المللی که در فروردین‌ ماه با حمله پهپادی و موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل مقابله کرد، بار دیگر در حال شکل‌گیری است.

دیپلمات‌های غربی به این رسانه گفتند امکان بسیار بالایی وجود دارد که ائتلافی مشابه ائتلاف چهار ماه پیش شکل بگیرد، چرا که هیچ کدام از کشورهای منطقه خواهان تشدید درگیری نیستند.

پیش از این خبرهایی درباره قصد جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده برای برگزار کردن نشست امنیتی ویژه در «اتاق وضعیت» کاخ سفید به منظور بررسی شرایط خاورمیانه منتشر شد.

هم‌زمان وال‌استریت ژورنال گزارش داد ایران تلاش‌های ایالات متحده و کشورهای عربی را برای تعدیل واکنش خود به قتل هنیه، رد کرده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
مکان‌های اتفاق
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها