نتانیاهو: آماده‌ایم تا پاسخی محکم به حزب‌الله بدهیم

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۱۶

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به تشدید حملات حزب‌الله به مناطق شمالی این کشور گفت اسرائیل خود را برای ارائه پاسخی «بسیار محکم» به اقدامات حزب‌الله آماده کرده است.

نتانیاهو روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد در بازدید از کیبوتص کیریات شمونا در شمال اسرائیل تاکید کرد: «هر کسی که گمان می‌کند می‌تواند به ما آسیب برساند و ما دست روی دست خواهیم گذاشت، سخت در اشتباه است.»

از زمان آغاز مناقشه کنونی در روز ۱۵ مهر (هفتم اکتبر) سال گذشته، حزب‌الله لبنان که وابستگی‌های عمیقی با جمهوری اسلامی دارد، بارها شمال اسرائیل را هدف قرار داده است.

بر اثر این حملات، حدود ۶۰ هزار نفر از ساکنان مناطق شمالی اسرائیل، از جمله منطقه کیریات شمونا تخلیه شده‌اند.

حملات حزب‌الله در روزهای گذشته منجر به ایجاد آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در شمال اسرائیل شد.

ساعاتی پیش نیروهای آتش‌نشانی اسرائیل پس از دو روز تلاش توانستند این حریق را مهار کنند.

آتش‌سوزی در حاشیه جاده‌ای در شمال اسرائیل به دنبال حملات حزب‌الله، ۱۵ خرداد

نتانیاهو در سفر به کیریات شمونا ضمن قدردانی از اقدامات آتش‌نشانان، هشدار داد اسرائیل در برابر حملات حزب‌الله سکوت نخواهد کرد.

او در این سفر با نیروهای تیپ ۷۶۹ «حیرام» ارتش اسرائیل نیز دیدار و درباره راه‌های مقابله با حزب‌الله گفت‌وگو کرد.

در تحولی دیگر، ارتش اسرائیل صبح ۱۶ خرداد از ورود یک «هدف هوایی مشکوک» از آسمان لبنان به حریم هوایی اسرائیل خبر داد و گفت این پرتابه بر فراز منطقه متولا رهگیری و سرنگون شده است.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد چندین «پرتابه» شلیک شده از لبنان، منطقه حرفيش را هدف قرار دادند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، در پی حمله پهپادی به این منطقه، ۱۱ نفر زخمی شدند که حال یکی از آن‌ها وخیم گزارش شده‌است.

در پی تشدید تنش‌ها در مرز لبنان، برخی از ساکنان شمال اسرائیل و تعدادی از اعضای دولت ائتلافی این کشور خواستار اقدام نظامی علیه حزب‌الله شدند.

روزنامه الاخبار، نزدیک به حزب‌الله روز ۱۵ خرداد گزارش داد اسرائیل احتمالا اواخر خرداد به لبنان حمله می‌کند.

بر اساس این گزارش، در روزهای اخیر پیام‌هایی درباره جدی بودن خطر حمله اسرائیل به لبنان از مجاری دیپلماتیک و از طریق کشورهایی مانند بریتانیا به بیروت رسیده است.

تجمع طرفداران حزب‌الله به همراه تصاویر ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، بیروت، چهارم خرداد

آمریکا: اسرائیل به طرح پیشنهادی آتش‌بس متعهد است

کشمکش میان اسرائیل و حزب‌الله در حالی در جریان است که تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای توقف درگیری‌های مرگبار در نوار غزه همچنان ادامه دارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز ۱۶ خرداد در مصاحبه با شبکه اِن‌بی‌سی گفت اسرائیل بار دیگر بر تعهد خود به طرح پیشنهادی آتش‌بس تاکید کرده است.

سالیوان با اشاره به انتقادات مطرح شده علیه این طرح در کابینه نتانیاهو افزود اسرائیل «یک دموکراسی پر سر و صدا» است و در نتیجه گفت‌وگوها و بحث‌های فراوانی در آن به گوش می‌رسد.

به گفته این مقام کاخ سفید، اکنون این حماس است که باید درباره توافق پیشنهادی آتش‌بس تصمیم‌گیری کند.

این اظهارات چند روز پس از آن مطرح می‌شود که جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده از طرح سه مرحله‌ای اسرائیل برای توقف درگیری‌ها در غزه خبر داد و گفت این توافق می‌تواند زمینه را برای آزادی گروگان‌های در بند حماس و پایان جنگ فراهم آورد.

این در حالی است که وزیران راست‌گرای کابینه نتانیاهو، از جمله ایتمار بن‌گویر و بزالل اسموتریچ، با انتقاد از طرح پیشنهادی آتش‌بس تهدید کرده‌اند در صورت نهایی شدن این توافق، از دولت ائتلافی خارج خواهند شد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر

شنیداری

پادکست‌ها