هشدار سرویس‌های اطلاعاتی آلمان: جاسوسی و خرابکاری روسیه افزایش یافته است

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۳

سرویس‌های اطلاعاتی آلمان دو‌شنبه ۲۳ مهر با حضور در کمیته نظارت پارلمان در بوندستاگ، نسبت به افزایش جاسوسی و خرابکاری روسیه در این کشور هشدار داده و خواستار افزایش اختیارات خود شدند.

برونو کاهل، رییس سرویس اطلاعات خارجی آلمان (BND)، در این نشست با تاکید بر این‌که فعالیت‌های کرملین به سطحی بی‌سابقه رسیده هشدار داد که روسیه، غرب و از جمله آلمان را به‌عنوان دشمن تلقی می‌کند.

به گفته کاهل، پوتین در حال آزمودن خطوط قرمز غرب است و ممکن است تا پایان دهه جاری به ناتو حمله کند.

کاهل تاکید کرد که کرملین پس از آغاز تجاوز نظامی به اوکراین بسیار بیشتر از کشورهای اروپایی برای ارتش خود هزینه می‌کند و به طور قابل توجهی در حال تقویت نیروهای نظامی خود است.

توماس هالدن‌وانگ، رییس اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان (BFV) یکی دیگر از افرادی بود که در این نشست درباره افزایش فعالیت‌های تهاجمی سرویس‌های اطلاعاتی روسیه هشدار داد.

مارتینا روزنبرگ، رییس اداره فدرال دفاع نظامی (MAD)، از تلاش‌های نگران‌کننده‌ برای جاسوسی از زیرساخت‌های حیاتی و ارتش آلمان خبر داد و گفت امیدوار است قوانین کشور مطابق با واقعیت‌های جدید تنظیم شوند تا سرویس‌های امنیتی بتواند ماموریت خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

پیش‌تر در ۱۶ مهر، کن مک‌کالوم، رییس سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا (ام‌ای۵)، گفت تهدیدات دولتی، شامل جمهوری اسلامی، روسیه و چین، در سال گذشته ۴۸ درصد افزایش یافته و این امر نشان‌دهنده شدت و گسترش تلاش‌های دولت‌ها برای ایجاد بی‌ثباتی در بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی است.

هم‌زمان با شدت گرفتن تنش‌ها بر سر مناقشه اوکراین، در ۲۳ شهریور، روسیه شش دیپلمات بریتانیایی در مسکو را به جاسوسی و خرابکاری متهم و آن‌ها را از این کشور اخراج کرد. در سوی دیگر، بریتانیا این اتهامات را بی‌اساس دانست.

اوایل امسال، سی‌ان‌ان گزارش داد که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده و آلمان توطئه روسیه برای ترور مدیرعامل شرکت تسلیحاتی راین‌متال را ناکام گذاشتند. این شرکت در حال تولید تسلیحاتی است که مقامات آلمانی برای ارسال به اوکراین ساخته‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
خبر
سیاست با مراد ویسی

شنیداری

پادکست‌ها