کره شمالی بخش‌هایی از جاده‌ها و خطوط ریلی مرزی با کره جنوبی را منفجر کرد

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۷/۲۴

کره شمالی روز سه‌شنبه ۲۴ مهر، بخش‌هایی از جاده‌ها و خطوط راه‌آهن در مناطق مرزی با کره جنوبی را منفجر کرد. در پی این انفجارها، تنش‌ در شبه‌جزیره کره افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز و بر اساس اعلام ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، کره شمالی بخش‌هایی از جاده‌ها و خطوط راه‌آهن در مناطق مرزی مشترک با کره جنوبی را منفجر کرده است.

در پاسخ، ارتش کره جنوبی به سمت مرز نظامی دو کشور شلیک‌های هشدار دهنده‌ای انجام داد.

مقامات نظامی کره جنوبی تاکید کردند این انفجارها آسیبی به بخش جنوبی مرز وارد نکرده است.

پیونگ‌یانگ هفته گذشته اعلام کرد به‌طور کامل جاده‌ها و خطوط راه‌آهن مشترک را قطع و نیروهای خود در مناطق مرزی را تقویت کرده است.

کره جنوبی نیز هشدار داد که کره شمالی در حال آماده‌سازی برای تخریب است.

تنش‌ها پس از آن تشدید شد که کره شمالی، کره جنوبی را به ارسال پهپادهای جاسوسی بر فراز پیونگ‌یانگ متهم کرد.

پیونگ‌یانگ اعلام کرد این پهپادها تعداد زیادی برگه‌های تبلیغاتی ضد کره شمالی پخش کرده‌اند و این اقدام را تحریک سیاسی و نظامی بزرگی خواند که ممکن است به درگیری مسلحانه منجر شود.

کره شمالی پیش از این و در خرداد ماه گذشته و در اقدامی غیرمتعارف، بیش از ۲۶۰ بالن پر از بسته‌های زباله و کود از سوی پیونگ‌یانگ به آسمان کره جنوبی فرستاد.

سئول این اقدام را محکوم کرد و آن را «پست و خطرناک» خواند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، روز دوشنبه جلسه‌ای با مقامات دفاعی و امنیتی برگزار کرد تا به «تحریک جدی دشمن که به حاکمیت جمهوری دموکراتیک خلق کره تجاوز کرده»، پاسخ دهد.

به گزارش مقام‌های نظامی در سئول، کره شمالی از قبل مین‌ها و موانع مرزی را نصب کرده و روز دوشنبه نیز فعالیت‌های بیشتری با تجهیزات سنگین انجام داده بود.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی اعلام کرد پس از این حادثه، نظارت و آمادگی خود را افزایش داده است.

از پایان جنگ ۱۹۵۰-۱۹۵۳ تاکنون، میان دو کره آتش‌بس برقرار بوده است اما به دلیل نبود معاهده صلح، این دو کشور به‌طور رسمی همچنان در حال جنگ هستند.

کره شمالی ۲۸ شهریور اعلام کرد موشک‌های بالستیک تاکتیکی جدیدی را با به‌کارگیری کلاهک‌های فوق‌العاده بزرگ و همچنین موشک‌های کروز اصلاح‌شده‌ای را آزمایش کرده است.

کیم یونگ هیون، وزیر دفاع کره جنوبی، ۱۸ مهر ماه از کشته‌ شدن تعدادی از سربازان کره شمالی در جبهه‌های جنگ روسیه و اوکراین خبر داد و با اشاره به امضای معاهده دوجانبه میان روسیه و کره‌شمالی، آن را شبیه یک اتحاد نظامی توصیف کرد و گفت احتمال استقرار نیروهای نظامی کره شمالی در روسیه بسیار محتمل است.

رهبران دو کشور در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بودند دوران جدیدی از صلح آغاز شده است. زیرساخت‌های مرزی از جمله جاده‌ها و راه‌آهن‌، یادگار دوره‌های نزدیک‌تر شدن دو کره هستند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، حدود ۱۸۰ میلیارد وون (معادل ۱۳۲ میلیون دلار) از پول مالیات‌دهندگان کره جنوبی برای بازسازی جاده بین‌ دو کره‌ هزینه شده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
خبر
سیاست با مراد ویسی

شنیداری

پادکست‌ها