از ۱۸ مسموم مصرف‌کننده مشروب تقلبی در همدان، ۴ نفر جان باختند

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۱

عباس نجفی، دادستان همدان، روز چهارشنبه ۱۱ مهر گفت که بنا بر اعلام کادر درمان بیمارستان سینای همدان، ۱۸ نفر به علت مسمومیت الکلی به این بیمارستان مراجعه کردند که چهار نفر از این افراد جان خود را از دست دادند.

در روزهای گذشته موج تازه‌ای از مسمومیت‌‌ها به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی در ایران شکل گرفته است.

پیش از این ده‌ها نفر از شهروندان در استان‌های گیلان و مازندران با علائم این مسمومیت‌ها به مراکز درمانی مراجعه کردند.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان روز سه‌شنبه اعلام کرد تعداد جان‌باختگان مصرف مشروبات الکلی تقلبی در رشت به ۹ نفر و شمار بیماران تحت درمان به ۳۱ نفر رسیده است.

هم‌زمان روزنامه اعتماد در گزارشی از مسمومیت ۱۶۰ نفر در یک سال گذشته به دلیل مصرف مشروبات تقلبی آلوده به متانول خبر داد.

به گزارش این روزنامه، این افراد در یک‌ سال اخیر و از مهر پارسال تاکنون، در استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، فارس، قزوین، گیلان، مازندران و هرمزگان، بر اثر مصرف مشروبات تقلیی مسموم شدند که از این تعداد، ۲۵ نفر به دلیل شدت مسمومیت فوت کردند.

این روزنامه به نقل از یک پزشک شاغل در یکی از بیمارستان‌های شرق کشور از کمبود پادزهر مسمومیت متانول در بیمارستان‌ها و بی‌توجهی مسئولان به اعتراض کادر درمان خبر داد.

اعتماد نوشت علائم این مسمومیت بسیار دیر بروز می‌کند و فرد ساعت‌ها بعد از مصرف و تا زمانی که متانول مرکز بینایی و سایر ارگان‌های بدن را تخریب کند، هیچ علامتی ندارد.

به گفته این پزشک، دلیل مرگ اغلب مصرف‌کنندگان مشروبات تقلبی تاخیر در مراجعه و عدم دسترسی به درمان فوری است.

دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز دوشنبه از مراجعه ۵۷ نفر بر اثر مسمومیت الکلی به بیمارستان‌های چالوس و آمل خبر داد و اعلام کرد چهار نفر از این افراد جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) همان روز و به نقل از رسول ظفرمند، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی مازندران گزارش داد این افراد به دلیل مصرف مشروبات الکلی تقلبی فوت و ۵۳ نفر دیگر نیز مسموم شدند.

مقام‌های انتظامی بارها از دستگیری افرادی به اتهام «تهیه و توزیع مشروبات الکلی تقلبی» خبر داده‌اند و گاهی نیز مکان تولید چنین مشروباتی را پلمب کرده‌اند اما فعالان مدنی در این زمینه خود حکومت را متهم می‌کنند که با ممنوع کردن فروش و مصرف مشروبات الکلی، راه را برای فروش محصولات تقلبی فراهم می‌سازد.

در ایران نه تنها فروش که مصرف نوشیدنی‌های الکلی نیز غیرقانونی است و دستگاه قضایی، مصرف‌کننده را در بار نخست بازداشت به ۸۰ ضربه شلاق محکوم می‌کند. در صورت تکرار چند باره، فرد به «حد» محکوم می‌شود که می‌تواند به اعدام بینجامد.

با این حال سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ ایران را در رتبه نهم مصرف مشروبات الکلی معرفی و اعلام کرد هر فرد مصرف‌کننده الکل در ایران، سالانه ۲۵ لیتر الکل می‌نوشد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

تیتر اول با نیوشا صارمی
جهان‌نما
چشم‌انداز
اقتصاد و بازار

شنیداری

پادکست‌ها