تظاهرات برای آزادی گروگان‌های در بند حماس، تل‌آویو، ۱۱ شهریور

تظاهرات در چند شهر اسرائیل به دنبال کشته شدن شش گروگان در بند حماس

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۱

در پی کشته شدن شش تن از گروگان‌های در بند حماس، معترضان به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز یک‌شنبه ۱۱ شهریور در چند شهر این کشور تظاهرات کردند و خواستار اقدام فوری دولت برای بازگرداندن گروگان‌ها از نوار غزه شدند.

وب‌سایت خبری تایمز اسرائیل گزارش داد تظاهرکنندگان بزرگراه ایالون در تل‌آویو را مسدود کردند. برخی گزارش‌ها همچنین از درگیری نیروهای پلیس اسرائیل با معترضان در این شهر حکایت دارد.

کانال ۱۲ اسرائیل خبر داد اعتراضات در این کشور به شهرهای حیفا، اورشلیم و بئرشبع نیز کشیده شده است.

اسرائیل روز ۱۱ شهریور تایید کرد سربازان این کشور جسد شش گروگان را در تونلی زیر شهر رفح در جنوب نوار غزه یافتند.

مقام‌های بهداشتی اسرائیل اعلام کردند این شش تن ۴۸ تا ۷۲ ساعت پیش از کالبدشکافی (بین روزهای پنج‌شنبه تا صبح جمعه) با اصابت گلوله از فاصله نزدیک جان خود از دست دادند.

در تحولی دیگر، مهم‌ترین اتحادیه کارگری اسرائیل خواستار برگزاری اعتصاب سراسری در روز دوشنبه ۱۲ شهریور شد.

هدف از این اقدام، همراهی با خانواده‌های گروگان‌های در بند حماس و تحت فشار قرار دادن دولت نتانیاهو برای پذیرش توافق آتش‌بس عنوان شده است.

آرنون-بار دیوید، رییس این اتحادیه گفت: «نمی‌توان در برابر فریادهای فرزندانمان که در تونل‌های غزه کشته می‌شوند، مقاومت کرد. این غیرقابل قبول است.»

بزالل اسموتریچ، وزیر راست‌گرای کابینه ائتلافی اسرائیل، با انتقاد از فراخوان اعتصاب سراسری، آن را اقدامی «سیاسی» خواند و از دادستان کل این کشور خواست مانع از آن شود.

اعضای حماس ۱۵ مهر سال گذشته (هفتم اکتبر) با حمله به جنوب اسرائیل حدود هزار و ۲۰۰ نفر را کُشتند و بیش از ۲۵۰ تن را به گروگان گرفتند.

اسرائیل در واکنش به این تهاجم، عملیات نظامی گسترده‌ای را در نوار غزه آغاز کرد که بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته و ۹۳ هزار مجروح بر جای گذاشته است.

هرچند مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های حماس همچنان ادامه دارد، دو طرف هنوز نتوانسته‌اند بر سر برخی موارد به توافق دست یابند.

یکی از موارد اصلی اختلاف میان حماس و اسرائیل در این مذاکرات، تاکید دولت نتانیاهو بر لزوم کنترل «کریدور فیلادلفیا» به دست نیروهای اسرائیلی است. قاهره نیز با این تصمیم اسرائیل مخالفت کرده است.

کریدور فیلادلفیا که با نام محور صلاح‌الدین نیز شناخته می‌شود، مسیری ۱۴ کیلومتری است که باریکه غزه را به مصر متصل می‌کند.

شبکه العربیه روز ۱۱ شهریور از مشاجره نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در جلسه کابینه این کشور خبر داد.

به گزارش العربیه، گالانت در این جلسه حفظ جان گروگان‌ها را مهم‌ترین هدف جنگ با حماس برشمرد و گفت: «ما نمی‌توانیم به قیمت جان گروگان‌ها در محور فیلادلفیا باقی بمانیم.»

او هشدار داد: «اگر ما گروگان‌ها را زنده می‌خواهیم، دیگر زمان وجود ندارد.»

نتانیاهو هم در پاسخ به گالانت، از دست دادن کنترل کریدور فیلادلفیا را «پاداشی به تروریسم» توصیف کرد و افزود در گفت‌وگوهای آتش‌بس «انعطاف‌پذیری وجود دارد، اما نه در مورد محور فیلادلفیا».

نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد: «من می‌خواهم گروگان‌ها را زنده بازگردانم و روش من، روش درست است.»

پیش‌تر و در روز ۹ شهریور، وبسایت اکسیوس گزارش داد جلسه کابینه امنیتی این کشور به مشاجره‌ای «بی‌سابقه» میان نتانیاهو و گالانت، منتهی شده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها