آکسیوس: ترامپ با نتانیاهو درباره آتش‌بس در غزه و آزادسازی گروگان‌ها گفت‌وگو کرد

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۵

دو منبع آگاه آمریکایی به آکسیوس گفتند که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پیش رو در آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تلفنی تماس گرفته و درباره توافق احتمالی آتش‌بس در غزه و آزادسازی گروگان‌‌های در دست حماس گفت‌وگو کرده است.

یکی از این دو منبع آگاه به آکسیوس گفت که تماس ترامپ برای تشویق نتانیاهو به توافق بوده است اما تاکید کرد که نمی‌داند آیا این واقعا همان چیزی است که ترامپ به نتانیاهو گفته است یا نه.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل این تماس را رد نکرد.

ستاد انتخاباتی ترامپ از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

انتشار این خبر در شرایطی است که دور دیگری از مذاکرات برای دست‌یابی به آتش‌بس در غزه با حضور مقامات ارشد آمریکایی، قطری، مصری و اسرائیلی، قرار است روز پنج‌شنبه ۲۵ مرداد در دوحه برگزار شود.

در این گفت‌وگوها تلاش می‌شود تا اختلافات باقی‌مانده بین اسرائیل و حماس از بین برود.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه در یک نشست خبری با خبرنگاران گفت که رسیدن به توافقی برای آزادی گروگان‌ها، کمک به فلسطینی‌ها در غزه و کاهش تنش‌های منطقه‌ای، حیاتی است.

از زمان حمله مرگبار و بی‌سابقه حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر ۲۰۲۳، هنوز ۱۱۵ گروگان اسرائیلی در دست حماس باقی مانده‌اند.

ترامپ ماه گذشته در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز گفت که اسرائیل باید هر چه سریع‌تر به جنگ غزه پایان دهد و گروگان‌ها را بازگرداند.

او در دیدار خود با نتانیاهو، یک روز پس از مصاحبه فاکس نیوز، گفت که وضعیت گروگان‌ها بسیار سخت است و آنان باید فورا بازگردانده شوند.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارد در صورت دست‌یابی به توافق آتش‌بس در غزه، ایران از حمله تلافی‌جویانه به اسرائیل خودداری کند، گفت: «چنین انتظاری دارم.»

هم‌زمان خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام ایرانی گزارش داد اگر توافق آتش‌بس غزه به نتیجه برسد، جمهوری اسلامی از حمله تلافی‌جویانه به اسرائیل خودداری خواهد کرد.

این منابع آگاه اشاره نکردند که مدت زمان مورد نظر تهران برای به نتیجه رسیدن توافق آتش‌بس چقدر است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

مکان‌های اتفاق
جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها