همزمان با موج جدید گرما، وزیر نیرو از سخت‌تر شدن تامین برق خبر داد

شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۰۶

همزمان با افزایش دما و گرمای شدید هوا و تعطیلی مراکز و ادارات دولتی و بانک‌های سراسر کشور در روز یک‌شنبه هفتم مرداد، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت با توجه به افزایش مصرف برق در کشور شرایط تولید و تامین برق سخت‌تر شده است.

محرابیان روز شنبه ششم مرداد با بیان اینکه از امروز شرایط سختی در حوزه تولید و تامین برق کافی ایجاد خواهد شد، اضافه کرد که هر یک درجه افزایش دما، دو هزار و ۳۰۰ مگاوات به شبکه فشار وارد می‌کند.

او با اشاره به اینکه متوسط رشد مصرف برق در کشور طی سال‌های گذشته حدود چهار درصد بود، گفت امسال در اثر افزایش شدید مصرف ما تا الان رشد بالای هشت درصد را داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم که این رشد در روزهای آینده به ۹ درصد هم برسد.

طبق گزارش سازمان هواشناسی در تهران دمای هوا در روز شنبه برای دومین روز متوالی به ۴۰ درجه رسید و دمای هوا در شهرستان ورامین طی ۲۴ گذشته به ۴۳.۲ درجه هم رسید.

شهرستان دلگان در استان سیستان و بلوچستان هم طی روز جمعه با ثبت دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین شهر ایران شد و شهرستان باق در استان یزد نیز به ۴۹.۳ درجه رسید که رکورد جدیدی نسبت به ۵۰ سال گذشته به‌شمار می‌رود.

هواشناسی پیش‌تر اعلام کرده بود از روز سوم تا هفت مرداد افزایش دمای هوا به اوج خود می‌رسد.

پیش از این در روز اول مرداد نیز مرکز ملی مدیریت بحران سازمان هواشناسی اعلام کرده بود دمای هوا در تیر ماه امسال ۱/۳ درجه از متوسط ۳۰ ساله گرم‌تر شد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، روز ۳۰ تیر گفت: «پیش‌بینی می‌شود هم‌زمان با افزایش دما در دو هفته آینده، میزان مصرف برق از عدد ۷۷ هزار و ۵۱۴ مگاوات عبور و حدنصاب جدیدی ثبت کند.»

او افزود در صورتی که نتوانیم برق را تامین کنیم «مشترکان بدمصرف» در اولویت قطع برق قرار خواهند گرفت.

یکشنبه تعطیل اعلام شد

براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، به دنبال ادامه گرمای شدید و کم‌سابقه هوا و به منظور مدیریت مصرف انرژی، کلیه مراکز و ادارات دولتی و بانک‌ها در سراسر کشور (به جز مراکز خدمات امدادی و اورژانسی) روز یکشنبه هفت مرداد تعطیل خواهند بود.

ساعت کاری همه مراکز دولتی در روز شنبه شش مرداد نیز پیش از این تا ساعت ۱۰ تعیین شد.

پیش از این افزایش بی‌سابقه دما و مصرف برق در ایران باعث شد تا روز ۲۱ تیر در ۱۵ استان تعطیلی اعلام شود.

روز چهارم مرداد مهدی عباس‌نژاد نجف آبادی، پژوهشگر تغییرات اقلیمی، نسبت به گرمای شدید هوا و افزایش تابش اشعه فرابنفش در ایران طی روزهای آینده هشدار داد و تاکید کرد مردم باید در این شرایط در خانه بمانند.

بیشتر بخوانید: کارکنان نیروگاه‌های تولید برق در دمای ۷۰ درجه کار می‌کنند

۲۲۵ نفر بر اثر گرمازدگی راهی بیمارستان ها شدند

بابک یکتاپرست، سخنگوی سازمان اورژانش کشور، روز شنبه از آماده‌باش نیروهای این نهاد در شهرهایی که با افزایش گرما مواجه هستند، خبر داد و گفت برای دسترسی سریع و به‌موقع افراد گرمازده، اتوبوس آمبولانس‌ در میدان‌های بزرگ این شهرها مستقر می‌شوند.

یکتاپرست از مردم ساکن شهرهایی که دچار افزایش دما هستند، خواست از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۷ از منزل خارج نشوند و تنها برای انجام کارهای ضروری بیرون بروند.

او همچنین از مراجعه ۲۲۵ نفر بر اثر گرمازدگی به بیمارستان‌ها خبر داد و از سالمندان، زنان باردار و افرادی که دچار فشار خون و دیابت هستند خواست توصیه‌ها را جدی بگیرند.

مساله تامین برق و آب به ویژه در فصل تابستان یکی از چالش‌های اصلی در ایران است و هر سال شهروندان را با قطع انرژی در اوج گرما مواجه می‌کند.

علاوه بر خانه‌ها، در هفته‌های گذشته برق اداره‌ها، شهرک‌های صنعتی و صنایع نیز یا قطع یا به صورت سهمیه‌ای توزیع شد.

ناتوانی حکومت برای تامین برق در سال‌های گذشته چندین بار صدها شهر و روستا را در تابستان در خاموشی فرو برده است.

کارشناسان توقف سرمایه‌گذاری در صنعت برق، توسعه نیافتن نیروگاه‌ها و شبکه فرسوده را عامل اصلی ناترازی برق و کسری ۱۴ هزار مگاواتی آن در ایران دانسته‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد
خبر
۲۴ با فرداد فرحزاد

شنیداری

پادکست‌ها