دیدار بی سابقه وزرا و منصوبان پزشکیان با دستیار و مشاور عالی خامنه‌ای

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۴

چهار وزیر دولت چهاردهم، یک معاون رییس جمهور و یک معاون وزیر به صورت جداگانه با یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی علی خامنه‌ای در امور نیروهای مسلح، همچنین علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل دیدار و گفتگو کردند.

خبرگزاری ایلنا چهارشنبه ۱۴ شهریور خبر داد اسکندر مومنی وزیر کشور، عباس عراقچی وزیر امور خارجه، حسین سیمایی صراف وزیر علوم و محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت با رحیم صفوی به صورت جداگانه دیدار کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، در جریان این دیدارها، رحیم صفوی بر ضرورت تقویت دولت چهاردهم و «تعامل سازنده» نیروهای مسلح با دولت تاکید کرد.

از سوی دیگر، مهدی سنایی معاون سیاسی مسعود پزشکیان و مجید تخت‌روانچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی وزیر اسبق امور خارجه، با علی اکبر ولایتی مشاور خامنه‌ای در امور بین‌الملل، دیدار و گفت‌وگو کردند.

این سطح از دیدارها با مشاوران خامنه‌ای در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است. ایلنا نوشته رحیم صفوی در دیدار با وزیر کشور پزشکیان درباره متغیرها و مولفه‌های امنیت عمومی تبادل نظر نموده و بر ضرورت آموزش مدیریت بحران برای استان‌ها و همچنین اهمیت نگاه‌های نو در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تاکید کرده است.جزییات بیشتری از این دیدارها منتشر نشده است.

این دیدارها در حالی انجام شده، که مجلس شورای اسلامی در اقدامی کم سابقه، به تمامی وزرای پزشکیان رای اعتماد داد.

رای اعتماد به تمامی اعضای کابینه پزشکیان که پس از ادعای او درباره «هماهنگ» بودن تمامی وزرا با خامنه‌ای صورت گرفت، با انتقاد بسیاری از اصولگرایان همراه شد. پزشکیان همچنین در جلسه رای اعتماد گفت: «با سپاه و سازمان‌های امنیتی و وزارت اطلاعات توافق کردیم.»

برخی وزرای پیشنهادی پزشکیان از جمله ظفرقندی، به دلیل مواضع گذشته در دوره‌های مجلس ششم، همچنین انتخابات سال ۸۸، به شدت از سوی مخالفان مورد انتقاد قرار گرفتند.

سه وزیر (کشور، خارجه و علوم) از چهار وزیری که با رحیم‌ صفوی، دستیار و مشاور عالی خامنه‌ای در امور نیروهای مسلح دیدار کردند، جزو وزرایی هستند که در همه دولت‌ها با نظر شخص خامنه‌ای انتخاب می‌شوند.

وزرای امور خارجه و کشور، در برخی شوراهای عالی، از جمله شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت کشور، که تصمیم‌گیر نهایی در موضوعات راهبردی مانند توافقات خارجی و سرکوب اعتراضات به شمار می‌روند، عضویت دارند.

در جریان آبان خونین ۹۸، سرکوب معترضان با مدیریت و دستور شورای امنیت کشور و وزیر کشور دولت حسن روحانی انجام شد.

پس از اعلام پیروزی پزشکیان، بسیاری از مراکز و چهره‌هایی که به جریان قدرت در جمهوری اسلامی منتسب هستند، مواضع مثبتی نسبت به او اتخاذ کردند.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی و رقیب پزشکیان در انتخابات که از چهره‌های پرنفوذ در سپاه پاسداران به شمار می‌رود، دیروز ۱۳ شهریور در مشهد گفت: «بدون توهین رقابت کرده ام، رقیب این دولت بودم و مواضع من مشخص است، اما امروز موفقیت این دولت، موفقیت اسلام، نظام و موفقیت این مردم است. این که در کمین بنشینیم و چوب لای چرخ بگذاریم و یا در کمین بنشینیم و دولت را تضعیف کرده و ایراد بی خود بگیریم صحیح نیست و مغایر با حرف رهبر انقلاب است.»

هفتم شهریور هم، امیرحسین شاهانی، مسوول نمایندگی خامنه‌ای در بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات تهران، بدون اشاره به ناخرسندی نیروهای اصولگرا از پیروزی پزشکیان هشدار داد: «در فضای مجازی دقت کنیم بسیج به یک جریان اپوزیسیون تبدیل نشود.»

اگرچه جزییاتی از دیدارهای امروز با مشاوران خامنه‌ای منتشر نشده است، اما این سطح بی‌سابقه از دیدارها با توجه به مواضع کم‌سابقه نیروهای اصولگرا، می‌تواند نتیجه هماهنگی در سطوح بالای جمهوری اسلامی برای حمایت کامل از دولت اصلاح‌طلب پزشکیان باشد. دولتی در بدو تشکیل وعده جراحی اقتصادی داده و چالش‌های بزرگی از جمله مذاکرات هسته‌ای را پیش رو دارد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها