گزارش نیویورک تایمز از کارزار گسترده ایران برای تاثیر بر انتخابات آمریکا

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۴

به گزارش نیویورک تایمز، جمهوری اسلامی با موجی از وب‌سایت‌های جعلی و حملات هکری، تلاش‌های خود برای بی‌اعتبار کردن دموکراسی آمریکا و احتمالا تغییر نتایج انتخابات به ضرر دونالد ترامپ را شدت بخشیده و مهمترین نقش را در انتشار اطلاعات نادرست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ایفا می‌کند.

بنا بر این گزارش، بخش مهمی از کارزار تهران برای انتشار اطلاعات نادرست مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از طریق وبسایت‌هایی انجام می‌شود که ظاهرا در آمریکا راه‌اندازی شده و همین‌جا اداره می‌شوند اما در واقع متعلق به جمهوری اسلامی هستند و از تهران به‌روزرسانی می‌شوند.

نیویورک تایمز در گزارش خود به نمونه‌هایی از این وبسایت‌های جعلی اشاره کرده است.

وبسایتی به نام ساوانا تایمز، ‌که خود را به‌عنوان «منبع قابل‌اعتماد شما برای اخبار محافظه‌کارانه و دیدگاه‌های شهر پرجنب‌وجوش ساوانا» معرفی می‌کند، وب‌سایت دیگری به نام نیو سینکر (متفکر جدید) که می‌گوید می‌خواهد «مقصد اصلی شما برای اخبار و دیدگاه‌های مترقی» باشد و وبسایتی به نام وستلند سان که مخاطبان هدف آن، مسلمانان حومه دیترویت را هدف قرار داده است.

مقامات آمریکایی و تحلیل‌گران شرکت‌های فن‌آوری، این وبسایت‌ها را به عنوان بخشی از یک کمپین فزاینده جمهوری اسلامی برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال جاری توصیف می‌کنند.

نیویورک تایمز نوشته تهران مدت‌هاست عملیات‌های اطلاعاتی پنهانی علیه دشمنان خود، به‌ویژه اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات متحده انجام می‌دهد، اما تا پیش از این، بیشتر فعالیت‌های آن در سایه کارزارهای مشابه که روسیه و چین مدیریت می‌کدند انجام می‌شد.

اما مقامات دولت ایالات متحده، مدیران شرکت‌ها و کارشناسان امور ایران می‌گویند تلاش‌های تبلیغاتی و کارزار تهران برای انتشار اطلاعات نادرست، اخیرا جسورانه‌تر، متنوع‌تر و بلندپروازانه‌تر شده است.

به گفته این مقامات، به نظر می‌رسد تلاش‌های ایران با هدف تضعیف کارزار دونالد ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید انجام می‌شود، اما همزمان جو بایدن و کامالا هریس را نیز هدف قرار داده است.

به گفته این مقامات، همین مسئله نشان می‌دهد که هدف نهایی جمهوری اسلامی از این کارزار، ایجاد اختلاف داخلی و بی‌اعتبار کردن نظام دموکراتیک آمریکا در چشم جهانیان است.

آوریل هینز، مدیر اطلاعات ملی، اخیرا هشدار داد: «ایران به‌طور فزاینده‌ای در تلاش‌هایش برای تأثیرگذاری خارجی تهاجمی‌تر شده و به دنبال ایجاد اختلاف و تضعیف اعتماد به نهادهای دموکراتیک ما است.»

جاسوسی تهاجمی با هدف نفوذ بر انتخابات

دفتر مدیر اطلاعات ملی ، اف‌بی‌آی و آژانس امنیت سایبری و زیرساخت ایالات متحده ۲۹ مرداد سال جاری بیانیه‌ای منتشر کردند و خاطرنشان کردند که «ایران انتخابات امسال را از نظر تاثیری که می‌تواند بر منافع امنیت ملی‌اش داشته باشد بسیار مهم تلقی می‌کند و همین امر تمایل تهران برای تلاش در جهت شکل دادن به نتیجه را افزایش داده است.»

در این بیانیه‌ گفته شده بود: «ایران به دنبال دامن زدن به اختلاف و تضعیف اعتماد به نهادهای دموکراتیک در ایالات متحده است و علاقه دیرینه خود به بهره‌برداری از تنش‌های اجتماعی از طریق روش‌های مختلف، از جمله از طریق استفاده از عملیات سایبری برای تلاش برای دسترسی به اطلاعات حساس مرتبط با انتخابات ایالات متحده را نشان داده است.»

در بیانیه مشترک اف‌بی‌آی و دو نهاد اطلاعاتی آمریکا تاکید شده است:«ما شاهد فعالیت‌های تهاجمی فزاینده ایران در طول این دوره انتخاباتی بوده‌ایم که به ویژه شامل عملیات نفوذ علیه مردم آمریکا و عملیات سایبری با هدف قرار دادن کارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری می‌شود.»

در این بیانیه با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی مسئول فعالیت‌هایی است که اخیرا برای به خطر انداختن کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ گزارش شده، افزوده شده است: «کمیته بین‌المللی اطمینان دارد که ایرانیان از طریق مهندسی اجتماعی و سایر تلاش‌ها به دنبال دستیابی به افرادی بوده‌اند که دسترسی مستقیم به کارزارهای انتخاباتی ریاست جمهوری هر دو حزب سیاسی دارند. چنین فعالیت‌هایی، از جمله سرقت‌ها و افشاگری‌ها، برای تاثیرگذاری بر روند انتخابات ایالات متحده صورت گرفته است.»

اف‌بی‌آی: جمهوری اسلامی مسوول حملات سایبری است

در ۷ شهریور سال جاری هم سه نهاد اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده در یک بیانیه مشترک با اشاره به ادامه فعالیت هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی اعلام کردند که حملات سایبری تهران علیه سازمان‌های آمریکایی و کشورهای دیگر از جمله اسرائیل، جمهوری آذربایجان و امارات متحده عربی در ماه اوت نیز همچنان ادامه یافته است.

اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)، آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت‌ها و مرکز جرایم سایبری وزارت دفاعدر بیانیه مشترک خود گفته‌اند بخش‌های آموزش، مالی، بهداشت و درمان، دفاعی و نهادهای دولتی محلی آمریکا هدف هکرهای مستقر در ایران هستند.

در این بیانیه گفته شده است بر اساس ارزیابی اف‌بی‌آی، بخش قابل‌توجهی از عملیات هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی با هدف دسترسی به شبکه و استقرار باج‌افزارهای خود و همکاری با دیگر بازیگرانی که از باج‌افزارها استفاده می‌کنند، صورت می‌گیرد.

اف‌بی‌آی در عین حال تاکید کرده است که این هکرها، جدا از فعالیت‌های مربوط به نصب باج‌افزارها، در پی دسترسی و سرقت داده‌های فنی حساس مربوط به این کشورها برای حکومت ایران هستند.

تائید رسمی تلاش هکرهای جمهوری‌اسلامی برای نفوذ در انتخابات آمریکا

گوگل هم چهارشنبه، ۲۴ مرداد، در گزارشی اعلام کرد که هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی همچنان فعالانه برای رخنه به حساب‌های کاربری افراد نزدیک به جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا و معاون او کامالا هریس و نیز دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده ادامه می‌دهند.

در این گزارش گفته شده است که گروه ای‌پی‌تی‌-۴۲ نزدیک به ۱۲ فرد مرتبط با جو بایدن و دونالد ترامپ، از جمله کسانی را که در دولت هستند و یا در ستادهای انتخاباتی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه فعال هستند، هدف قرار داده است.

گزارش گوگل اولین گزارشی بود که به‌طور رسمی تائید می‌کرد جمهوری اسلامی دولت بایدن- هریس و ستادهای انتخاباتی آن‌ها را هدف گرفته است.

مایکروسافت نیز هفته پیش از آن اعلام کرده بود یک مقام عالی‌رتبه در یکی از ستادهای انتخاباتی هدف یک حمله فیشینگ نیزه‌ای قرار گرفته است.

پیشتر نیز پژوهشگران مایکروسافت در گزارشی مشروح به فعالیت‌های اینترنتی عوامل جمهوری اسلامی در آمریکا با هدف تشدید تنش‌های سیاسی و اجتماعی پرداخته بودند.

دوشنبه ۲۲ مرداد نوشت مقام‌های اطلاعاتی ایالات متحده اخیرا در جلسه‌ای درباره تهدیدهای خارجی علیه انتخابات این کشور، ارزیابی متفاوتی با آن‌چه در ماه گذشته مطرح شده بود، ارائه کردند.

بر اساس این گزارش، هک کردن اسناد ستاد انتخاباتی ترامپ باعث شده تنها چند هفته پس از اینکه مقام‌های آمریکایی معتقد بودند روسیه تهدید خارجی بزرگ‌تری علیه انتخابات آتی ایالات متحده است، انگشت اتهام به سوی حکومت ایران نشانه رود.

تجمع انتخاباتی روز کارگر حامیان کامالا هریس

بدل شدن جمهوری اسلامی به تهاجمی‌ترین تهدید خارجی علیه انتخابات آمریکا

وال استریت ژورنال ۲۲ مرداد خبر داد مقام‌های اطلاعاتی ایالات متحده در یک نشست خبری کم‌سابقه در خصوص تهدیدهای خارجی علیه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به خبرنگاران گفتند همچون گذشته، روسیه «تهدید اصلی» در این زمینه به شمار می‌رود.

در آن زمان، مقام‌های آمریکایی معتقد بودند جمهوری اسلامی در این زمینه تهدید کمتری محسوب می‌شود و بیشتر در پی آن است که با تشدید تنش‌های اجتماعی در ایالات متحده، عامل هرج‌ و مرج در انتخابات باشد.

اما تنها چند هفته بعد، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا نشست خبری دیگری ترتیب دادند و ارزیابی متفاوتی را ارائه کردند.

به گزارش وال استریت ژورنال، ارزیابی جدید آن‌ها این بود که تهران تنها به دنبال گسترش هرج و مرج در آمریکا نیست، بلکه هدف آن آسیب رساندن به نامزدی دونالد ترامپ است؛ همان‌طور که چهار سال پیش نیز در پی تحقق چنین هدفی بود.

مقام‌های اطلاعاتی افزودند حکومت ایران همچنین در تلاش است تا مستقیما آمریکایی‌ها را در عملیات‌های نفوذ خود درگیر کند، تامین مالی اعتراضات حامیان فلسطین را در دانشگاه‌های ایالات متحده بر عهده بگیرد و برای انتشار اطلاعات نادرست از «شبکه‌های گسترده چهره‌های آنلاین و کارخانه‌های تبلیغاتی» استفاده کند.

واکنش جمهوری اسلامی

نمایندگی ایران در سازمان ملل از اظهار نظر درباره کارزار جمهوری اسلامی برای انتشار اطلاعات نادرست و ساختن وب‌سایت‌هایی برای هدف قراردادن کاربران در آمریکا، خودداری کرد.

در بیانیه‌ای که این نمایندگی پیشتر در ۱۹ آگوست منتشر کرد با اشاره به گزارش‌ها درباره تلاش تهران برای هک کمپین ترامپ، گفته بود «این ادعاها بی‌اساس و فاقد هرگونه اعتبار» هستند و جمهوری اسلامی «هیچ قصد یا انگیزه‌ای برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ندارد.»

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

هت‌تریک با مزدک میرزایی
خبر
برای زن، برای زندگی، برای آزادی
سیاست با مراد ویسی

شنیداری

پادکست‌ها