محبوبه رضائی، زندانی سیاسی: جمهوری اسلامی هیچ مشروعیتی ندارد

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۸

محبوبه رضائی، زندانی سیاسی،‌ در نامه‌ای از زندان اوین با بیان اینکه اگر در حکومت‌های دیکتاتوری و توتالیتر انتخابات تاثیرگذار بود، قطعا حق انتخاب به مردم داده نمی‌شد، تاکید کرد جمهوری اسلامی هیچ مشروعیتی ندارد و انتخابات شرط‌بندی بر اسب بازنده‌ حکومت و تکرار اشتباهات پیشین است.

رضائی در این نامه با اشاره به اینکه «بار دیگر حکومت اسلامی با سواستفاده از احساسات مردم و ایجاد فرصت برای انتخاب بین بد و بدتر که سال‌ها شیوه اصلاح‌طلبان بوده، در پی کسب مشروعیت است»، نوشت: «جمهوری اسلامی هیچ مشروعیتی ندارد و این شرط‌بندی بر اسبِ بازنده‌ حکومت و تکرار اشتباهات پیشین است.»

این زندانی سیاسی با اشاره به اینکه اگر در حکومت‌های دیکتاتوری و توتالیتر انتخابات تاثیرگذار بود، قطعا حق انتخاب به مردم داده نمی‌شد، تاکید کرد که تجربه دولت‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در سالیان پیش نشان داده هیچ تفاوتی بین این دو نیست.

گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی هم روز ۲۷ خردادماه در نامه‌ای از زندان اوین، اصلاح‌طلبان را برای تشویق مردم به شرکت در انتخابات شماتت کرد و این رویکرد را خیانت نامید.

او در متنی که در حساب‌هایش در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، نوشت: «اصلاح‌طلبان بدانند ما مردم ایران خیانت‌شان را از روز نخست به خاطر داریم و از یاد نمی‌بریم.»

اکنون محبوبه رضائی در نامه‌اش خطاب به به گروهی از ایرانیان که دل در گروِ جمهوری اسلامی دارند و به گفته او «هنوز امید به بهبود شرایطِ نابسامان ایران عزیزمان دارند» نوشت: «انتخاباتِ نمایشی و انتصابات فرمایشی راه حل مناسبی نیست.

این زندانی سیاسی اضافه کرد: «جز گذر از جمهوری اسلامی و ایجاد تغییر در کلیه‌ سطوح و ساختارهای قدرت، راه دیگری در پیش نداریم. مشروعیت از دست رفته‌ این رژیم بعد از چهار دهه جنایت به دست نخواهد آمد.»

او در پایان با تاکید بر اینکه ما هرگز آبان خونین و خیزش خونین ۱۴۰۱ را از یاد نخواهیم برد، نوشت: «نه به جمهوری اسلامی. پاینده ایران و ایرانی.»

محبوبه رضائی در تاریخ اول خردادماه ۱۴۰۲ به دست نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا در دادگاه به ۱۹ سال و ۹ ماه حبس که شش سال و سه ماه از آن قابل اجراست، محکوم شد.

این زندانی سیاسی نخستین‌ بار در اردیبهشت ۱۳۹۶ بازداشت و خرداد ۱۴۰۱ پس از تحمل پنج سال حبس از زندان عادل‌آباد آزاد شد.

او اکنون دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران برای انتخاب نهمین رییس‌جمهوری، جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

ابوالفضل قدیانی، زندانی سیاسی پیشین و فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی نیز روز ۲۶ خردادماه در یادداشتی تحلیلی با اشاره به این‌که ادعای «بهبود تدریجی امور بدون تغییر نظام حاکم» ادعایی رسواست، نوشت تحریم این انتخابات نمایشی-فرمایشی، کنشی مدنی و موثر و بسترساز کنشگری‌های آینده است.

حسین رزاق، کنشگر سیاسی و فعال رسانه‌ای هم روز ۲۱ خردادماه ساعاتی پس از آزادی از زندان، در حساب ایکس خود نوشت: «از دو سال زندگی در میانه‌ پرماجراترین روزهای این سرزمین و در کنار شریف‌ترین فرزندان ایران در آن سوی دیوارهای سرد و بلند اوین، آمدم. با همان عهد پیشین که همچنان راه رستگاری از خیابان‌‌ می‌گذرد، نه از خیمه‌شب‌بازی استخدام تدارکاتچی استبداد.»

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها