فشارهای امنیتی و قضایی بر شهروندان بهائی ادامه دارد

جمعه ۱۴۰۳/۰۳/۲۵

فشارهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی بر شهروندان بهائی در ایران ادامه دارد. گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال و خبرهای منتشر شده نشان می‌دهند این فشارها در روزهای اخیر شدت گرفته و برای هشت شهروند بهائی احکام حبس، جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی صادر شده است.

طبق اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، طاهره نوروزی، شهروند بهائی ساکن شیراز با گذشت شش روز از زمان دستگیری، همچنان بلاتکلیف در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز، موسوم به پلاک ۱۰۰ به‌سر می‌برد.

این شهروند بهائی صبح روز ۲۰ خرداد پس از ورود هفت مامور امنیتی به خانه‌شان در شیراز دستگیر و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز منتقل شد.

یک منبع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی به ایران‌اینترنشنال گفت ماموران در زمان بازداشت نوروزی، حکمی درباره او مبنی بر اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق فعالیت در فضای مجازی» در دست داشتند.

آنان با این حکم، خانه نوروزی را تفتیش و برخی وسایل شخصی همچون گوشی تلفن همراهش را ضبط کرده و با خود بردند.

بازداشت نوروزی در شرایطی انجام گرفت که همسرش آرش افشار برای امرار معاش خانواده در شهر دیگری مشغول به کار است و دو فرزند شش و دو ساله آن‌ها پس از بازداشت مادرشان به پدر تحویل داده شده‌اند.

طاهره نوروزی

در خبری دیگر از این شهر، خبرگزاری هرانا در گزارشی نوشت حکم دادگاه بدوی مبنی بر پنج سال حبس تعزیری و مجازات تکمیلی سحر محب‌پور، رکسانا وجدانی و ستاره طعامی، شهروندان بهائی، از سوی شعبه ۳۷ دادگاه تجدیدنظر استان فارس به ریاست کامران زارع عینا تایید شد.

طبق این گزارش، دادگاه هر یک از این افراد را بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام» به پنج سال حبس تعزیری تحت نظارت پابند الکترونیک تا محدوده هزار متری محل سکونت، محکوم کرد.

دیگر احکام صادر شده برای آنان شامل ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی، ۱۵ سال محرومیت از خدمات اجتماعی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی است.

این سه شهروند بهائی مهر ماه ۱۴۰۲ به دست نیروهای اداره اطلاعات شیراز بازداشت و مدتی بعد با تودیع وثیقه از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شده بودند.

هرانا در گزارشی دیگر از محکومیت یکتا فلاح، فواد شاکر ارکانی، بهنام پوراحمری، شهرام فلاح و پریدخت شجاعی باغینی، شهروندان بهائی ساکن کرمان به پرداخت جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی خبر داد.

طبق این گزارش، شاکر ارکانی، پوراحمری، فلاح و شجاعی باغینی به محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شدند و حکم آن‌ها به مدت پنج سال تعلیق شده است.

فلاح نیز به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی جایگزین دو سال و یک ماه حبس و یک سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده است.

این شهروندان بهائی تیر ماه ۱۴۰۲ در کرمان بازداشت و مرداد همان سال با تودیع قرار تا زمان صدور حکم به صورت موقت آزاد شدند.

بهائیان بزرگ‌ترین اقلیت دینی غیرمسلمان ایران هستند که از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ به طور سیستماتیک هدف آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

در یک سال گذشته فشار نهادهای امنیتی و قضایی بر شهروندان بهائی تشدید شده است.

جامعه جهانی بهائی روز ۱۸ اردیبهشت امسال در بیانیه‌ای اعلام کرد از مجموع ۸۵ نفر از بهائیانی که از اواسط اسفند‌ ماه ۱۴۰۲ به دادگاه احضار یا زندانی شده‌اند، حدود سه‌چهارم یعنی ۶۵ نفر زن بوده‌اند.

این بیانیه نوشت ده‌ها زن بهائی در ایران در سه ماه گذشته احضار شده و هدف برخورد خشونت‌بار دستگاه قضایی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز ۱۳ فروردین امسال در گزارشی با عنوان «چکمه روی گردنم: جنایت مقام‌های ایران در آزار و اذیت بهائیان» اعلام کرد که اقدام‌های جمهوری اسلامی علیه بهائیان، مصداق جنایت علیه بشریت است.

منابع غیررسمی می‌گویند بیش از ۳۰۰ هزار شهروند بهائی در ایران زندگی می‌کنند.

قانون اساسی جمهوری اسلامی تنها ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی‌ را به رسمیت می‌شناسد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها