اسماعیل هنیه و زیاد نخاله، رهبران حماس و جهاد اسلامی فلسطین در حال بررسی طرح پیشنهادی آتش‌بس، ۱۱ ژوئن ۲۰۲۴، دوحه

مصر: حماس خواهان ضمانت‌های کتبی آمریکا برای خروج اسرائیل از غزه است

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۴

دو منبع امنیتی مصر به خبرگزاری رویترز گفتند حماس خواهان ضمانت‌های کتبی ایالات متحده برای آتش‌بس دائمی و خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه است تا طرح آتش‌بس مورد حمایت آمریکا را امضا کند.

پیشتر میانجیگران قطری و مصری بدون آنکه به جزییات اشاره کنند، گفتند که حماس روز سه‌شنبه به طرح آتش‌بس مرحله‌ای برای پایان دادن به جنگ هشت ماهه با اسرائیل پاسخ داده است.

دو هفته پیش، جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا از طرحی سه مرحله‌ای برای پایان دادن به جنگ در غزه خبر داد و گفت این طرح از سوی اسرائیل ارائه شده است.

به گفته بایدن این طرح در مراحل سه‌گانه خود شامل آزادی تدریجی گروگان‌های اسرائیلی در غزه، آزادی فلسطینیان زندانی در اسرائیل، عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از غزه، بازسازی سرزمین ویران‌شده غزه و بازگردندان بقایای گروگان‌هایی است که جان خود را در دوران اسارت از دست داده‌اند.

با آنکه پس از سخنرانی جو بایدن، دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که با این طرح موافق است، اما اسرائیل هنوز به‌طور علنی و رسمی موافقت خود را با طرحی که جو بایدن جزییات آن را مطرح کرد و از آن پس اسرائیل و حماس را برای پذیرفتن آن تحت فشار قرار داد، اعلام نکرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع مصری و منبع دیگری که نام او را هم اعلام نکرد، گزارش داد که حماس نگرانی‌هایی درباره پیشنهاد فعلی دارد از جمله اینکه این پیشنهاد تضمین‌های صریحی برای انتقال از مرحله اول این طرح به مراحل بعدی ارائه نکرده است. مرحله اول شامل آزادی گروگان‌ها و آتش‌بسی شش هفته‌ای است و مرحله دومآتش‌بس دائمی و عقب‌نشینی اسرائیل از نوار غزه را دربرمی‌گیرد.

منابع مصری به رویترز گفتند که حماس تنها در صورتی این طرح را می‌پذیرد که تضمین‌های لازم در این زمینه داده شود و از مصر خواسته‌اند که در این مورد با آمریکا مذاکره کند.

در گزارش رویترز به نقل از منبع سوم گفته شده است: «حماس خواهان تضمین انتقال خودکار از یک مرحله به مرحله دیگر طبق طرحی است که رییس‌جمهوری آمریکا ارائه کرده است.»

زمانی که بایدن این طرح را اعلام کرد، گفت که اگر مذاکرات برای انتقال به مرحله دوم بیش از شش هفته طول بکشد، آتش‌بس با تمدید این مذاکرات ادامه خواهد یافت.

با این همه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که حماس خواستار اعمال تغییرات متعددی در طرح پیشنهادی آتش‌بس شده است که برخی از آنها قابل اجرا نیستند و در نتیجه پاسخ حماس به معنای اصرار بر ادامه مناقشه کنونی است.

پیش از این، یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، نیز گفته بود که حماس «همه پارامترهای اصلی و معنی‌دار را تغییر داده است» و واکنش این گروه به معنای را رد پیشنهاد جو بایدن برای آزادی گروگان‌ها است.

یک مقام غیر اسرائیلی که از افشای هویت خود خودداری کرد، گفت که حماس در پاسخ خود جدول زمانی جدیدی برای آتش‌بس دائمی با اسرائیل و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه از جمله رفح پیشنهاد کرده است.

اما اسامه حمدان، یکی از مقام‌های ارشد حماس، ارائه ایده‌های جدید از سوی این گروه را رد کرد و ایالات متحده را متهم کرد که با اسرائیل همراهی می‌کند تا از هرگونه تعهدی برای برقراری یک آتش‌بس دائمی فرار کند.

حماس واکنش خود به طرح پیشنهادی جو بایدن را «مثبت» و گشودن «مسیری وسیع» به سوی توافق توصیف کرده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
مکان‌های اتفاق
خبر

شنیداری

پادکست‌ها