وکیل اسرائیل در دادگاه لاهه: اسرائیل به دنبال نابودی فلسطینی‌ها در غزه نیست

جمعه ۱۴۰۲/۱۰/۲۲

در دومین جلسه دادگاه لاهه درباره پرونده گشوده شده به وسیله آفریقای جنوبی علیه اسرائیل، این کشور از خود در برابر اتهام «نسل‌کشی فلسطینی‌ها در غزه» دفاع کرد و آن را «کاملا تحریف شده» و «بدخواهانه» خواند. اسرائیل روز جمعه ۲۲ دی اعلام کرد به دنبال نابودی مردم فلسطین در غزه نیست.

آفریقای جنوبی پیشتر در اولین جلسه این دادگاه که روز پنج‌شنبه برگزار شد، اسرائیل را به نقض کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد «نسل‌کشی» متهم و تاکید کرد حتی حمله حماس در روز هفتم اکتبر نمی‌تواند چنین نقضی را (که آفریقای جنوبی مدعی آن است)، توجیه کند.

تال بکر، یکی از وکیلان دولت اسرائیل روز جمعه در جلسه‌ای که به دفاعیه اسرائیل اختصاص داشت گفت که آفریقای جنوبی «متأسفانه تصویری کاملا از ماهیت خود خارج شده» از درگیری غزه به دادگاه ارائه کرد.

او با استفاده از ویدیوها و تصاویر، نماهایی از وحشت‌افکنی‌هایی که به گفته این وکیل دادگستری در جریان حمله حماس به اسرائیل صورت گرفت، به دادگاه ارائه کرد.

مقام‌های اسرائیلی از جمله رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر این کشور پیشتر اتهام نسل‌کشی را رد کردند.

وکیل دولت اسرائیل گفت که اعضای حماس «کودکان را جلوی چشمان والدینشان و والدین را جلوی فرزندانشان شکنجه می‌کردند.»

او گفت: «آنان مردم را می‌سوزاندند و اقدام به مثله کردن و تجاوز جنسی کردند.»

آفریقای جنوبی پیش‌تر از قضات عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان ملل متحد خواست به اسرائیل دستور دهند «فورا» عملیات نظامی آغاز شده در غزه را متوقف کند.

وکیل اسرائیل تاکید کرد که پاسخ اسرائیل یک دفاع از خود بوده و غیرنظامیان را هدف قرار نداده است.

بکر گفت: «اسرائیل درگیر جنگ دفاعی با حماس است نه جنگ علیه مردم فلسطین.»

او ادامه داد: «در این شرایط، اتهامی نادرست‌تر یا بدتر از اتهام نسل‌کشی علیه اسرائیل وجود ندارد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه لاهه در مورد ماهیت پرونده - اینکه آیا اسرائیل واقعا مرتکب نسل‌کشی شده یا نه - تصمیم نمی‌گیرد بلکه فقط در این مورد تصمیم می‌گیرد که آیا حقوق اساسی ساکنان غزه در حال حاضر در معرض تهدید است یا خیر.

وکیل اسرائیل در مقابل حماس را متهم کرد و گفت: «اگر اقداماتی وجود داشته که بتوان آن‌ها را نسل‌کشی توصیف کرد، آنان علیه اسرائیل مرتکب شده‌اند.»

او به هدف گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی برای نابود کردن اسرائیل اشاره کرد که این گروه‌ها علنا و «با افتخار» آن را اعلام می‌کنند.

آفریقای جنوبی بر این اساس از اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری شکایت کرده که هر دو کشور کنوانسیون مقابله با نسل‌کشی را امضا کرده‌اند.

حزب کنگره ملی آفریقا که در آفریقای جنوبی قدرت دارد، مدت‌ها از آرمان فلسطین حمایت کرده است.

نلسون ماندلا، رییس‌جمهوری سابق آفریقای جنوبی و قهرمان مبارزات ضد آپارتاید، گفته است آزادی آفریقای جنوبی بدون آزادی فلسطینی‌ها «ناقص» خواهد بود.

مقامات محلی بیت‌لحم در کرانه باختری، روز جمعه پرچم آفریقای جنوبی را برافراشتند که تشویق جمعیت حاضر در محل را به دنبال داشت.

هم‌زمان با برگزاری دومین روز دادگاه لاهه برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به اتهام «نسل‌کشی» در غزه، رجب طیب اردوغان از این شکایت حمایت کرد.

رییس‌جمهوری ترکیه روز جمعه گفت که این کشور اسنادی را برای این پرونده ارائه می‌دهد.

اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران در استانبول گفت این اسناد عمدتا تصویری، درباره حملات اسرائیل به غزه است.

او گفت: «من معتقدم اسرائیل در آنجا محکوم خواهد شد. ما به عدالت دیوان بین‌المللی دادگستری اعتقاد داریم.»

وزیر امور خارجه اسرائیل به سخنان رییس‌جمهوری ترکیه مبنی بر «نسل‌کشی اسرائیل در غزه» واکنش نشان داد و گفت: «ما هولوکاست ارامنه و کشتار کردها [در ترکیه] را فراموش نکرده‌ایم.»

الی کوهن خطاب به اردوغان افزود: «شما عاملان واقعی نسل‌کشی هستید. ما از خود در برابر دوستان وحشی شما دفاع می‌کنیم.»

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد

شنیداری

پادکست‌ها