افزایش جان‌باختگان الکل صنعتی در استان البرز به ۱۷تن؛ حال دو مسموم‌شده در هرمزگان وخیم است

جمعه ۱۴۰۲/۰۴/۰۲

تعداد جان‌باختگان نوشیدنی الکلی حاوی متانول در استان البرز به ۱۷تن رسید. دو تن از بستری‌شدگان هم در بخش ویژه بیمارستان قرار دارند. در استان هرمزگان نیز در روز پنج‌شنبه اول تیر، ۱۹ نفر با علایم مسمومیت با متانول به بیمارستان مراجعه کردند که حال دو نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

حسین فاضلی هریکندی، رییس کل دادگستری استان البرز روز جمعه دوم تیر خبر داد تعداد افرادی که از ۲۳ خرداد به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی حاوی متانول به بیمارستان‌های کرج مراجعه کرده‌اند ۱۹۱ نفر است.

به گفته فاضلی هریکندی، با مرگ دو شهروند دیگر که «وضعیت وخیم» داشتند، تعداد جان‌باختگان مصرف الکل صنعتی در استان البرز به ۱۷نفر رسید.

همچنین در حال حاضر چهار نفر در بیمارستان بستری هستند که دو نفر از آن‌ها در بخش ویژه (اینتوبه) قرار دارند.

فاضلی هریکندی از بازداشت دو نفر دیگر از «متهمان این واقعه» خبر داد و گفت در دو روز گذشته به صورت جداگانه، یکی از عرضه‌کنندگان و یکی دیگر از عوامل اصلی تولید این نوشیدنی‌های الکلی مرگ‌زا دستگیر شده‌اند.

با بازداشت این افراد، تعداد متهمان دستگیر شده در جریان تولید، توزیع عمده و خرده و عرضه «الکل و مشروبات الکلی مسموم» در استان البرز به ۹ نفر رسید.

به گفته رییس کل دادگستری البرز، تولیدکنندگان با اضافه کردن آب و محلول‌های دیگر به الکل صنعتی متانول، مشروبات الکلی مسموم تولید و توزیع می‌کردند.

در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها اخباری درباره مسمومیت این افراد در یک مهمانی داده بودند اما فاضلی هریکندی با تکذیب این خبر گفت: «این مسمومیت‌ها در مناطق مختلف کرج بوده و استفاده‌کنندگان از این مشروبات سمی طی چند روز و در زمان‌های مختلف به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.»

علاوه بر استان البرز، در استان هرمزگان هم از روز پنج‌شنبه اول تیر خبرهایی درباره مسمومیت افراد با الکل صنعتی گزارش شده است.

محمود حسین‌پور، رییس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان صبح روز جمعه درباره این مسمومیت‌ها گفت: «از بیمارانی که با علایم هشدار ناشی از مسمومیت با الکل متانول به بیمارستان حاجی‌آباد و شهید محمدی مراجعه کرده‌اند، ۱۱ نفر بعد از درمان و بهبود علایم ترخیص شدند و یک نفر هم به صورت سرپایی ویزیت شد.»

به گفته او همچنان «هفت بیمار» در بیمارستان‌ها بستری هستند که دو نفر از آن‌ها به دلیل «کاهش سطح هوشیاری» در بخش آی‌سی‌یو قرار دارند.

پیش‌تر اعلام شده بود ۱۹ فرد مسموم شده بر اثر مصرف الکل متانول در حاجی‌آباد استان هرمزگان در گروه سنی ۱۶ تا ۵۵ سال بوده‌اند.

عباس مسجدی آرانی، رییس سازمان پزشکی قانونی کشور به تازگی از مرگ ۶۴۴ نفر در پی مصرف الکل در سال ١۴٠١ خبر داد و گفت این آمار نسبت به سال قبل از آن ٣٠ درصد افزایش داشته است.

مسمومیت، از دست رفتن بینایی، از کار افتادن کلیه‌ها و مرگ، هر سال جان‌ صدها شهروند ایرانی را به دلیل دسترسی نیافتن به نوشیدنی الکلی استاندارد تهدید می‌کند.

در ایران نه تنها فروش که مصرف نوشیدنی‌های الکلی هم غیرقانونی است و دستگاه قضایی می‌تواند مصرف‌کننده را در بار نخست بازداشت به ۸۰ ضربه شلاق و در صورت تکرار چند باره «حد»، به «اعدام» محکوم کند.

با این حال سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ ایران را در رتبه نهم مصرف مشروبات الکلی قرار داده و تخمین زده بود هر فرد الکلی در ایران، سالانه ۲۵ لیتر الکل بنوشد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
چشم‌انداز
اقتصاد و بازار
۲۴ با فرداد فرحزاد

شنیداری

پادکست‌ها