در نشست ورشو بیش از شش میلیارد دلار دیگر برای کمک به اوکراین جمع‌آوری شد

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۵

نخست وزیر لهستان اعلام کرد در جریان کنفرانس کمک‌کنندگان به اوکراین بیش از شش میلیارد یورو وعده کمک داده شد؛ همچنین به گفته نخست وزیر اوکراین، مجموع کمک‌های مالی و تسلیحاتی که کشورش از زمان آغاز تهاجم روسیه دریافت کرده به ۱۲ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

کنفرانس کمک‌کنندگان به اوکراین روز پنجشنبه در ورشو، پایتخت لهستان، برگزار شد و در پایان این همایش ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان، مبالغ وعده داده شده را بیش از شش میلیارد یورو (بیش از ۶.۳ میلیارد دلار) اعلام کرد.

او با تاکید بر اینکه این مبالغ صرف «حمایت از اوکراین و حمایت از حامیان اوکراین» خواهد شد خطاب به اوکراینی‌ها گفت: «ما به بازسازی کشور و اقتصاد شما، خانه‌های شما، مدارس شما، بیمارستان‌های شما، شرکت‌های شما برای یک اوکراین مرفه و امن آینده کمک خواهیم کرد.»

دنیز شمیهال، نخست وزیر اوکراین، نیز در این کنفرانس ضمن قدردانی از حمایت‌های بین‌المللی، اعلام کرد کشورش از زمان آغاز تهاجم روسیه بیش از ۱۲ میلیارد دلار تسلیحات و کمک مالی دریافت کرده است.

کنفرانس ورشو با ریاست مشترک لهستان و سوئد و همچنین با مشارکت اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد برگزار شد.

شارل میشل، رییس شورای اروپا، نیز در این همایش از امکان مصادره دارایی‌های مسدودشده روسیه در اتحادیه اروپا برای بازسازی اوکراین سخن گفت.

روز پنجشنبه همچنین ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، در یک پیام ویدیویی اعلام کرد یک وبسایت دولتی اوکراین برای جمع‌آوری کمک‌های مالی جهانی به این کشور آغاز به کار کرد.

از سوی دیگر گزارش‌ها درباره حملات در اطراف کارخانه فولاد ماریوپل در جنوب اوکراین ضد و نقیض است؛ سخنگوی کرملین می‌گوید روز پنجشنبه گذرگاه‌های بشردوستانه برای دومین روز برقرار است اما کی‌یف با رد این سخنان، از تداوم آتشباری روسیه در این محل خبر داده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در اظهارات روز پنجشنبه‌اش همچنین اذعان کرد که کمک‌های نظامی و اطلاعاتی غرب به اوکراین مانع از پیشروی سریع نیروهای روسیه شده است.

پیشتر روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از منابع گزارش داده بود که آمریکا اطلاعاتی را برای هدف قرار دادن چند ژنرال روس در اختیار اوکراین قرار داد؛ شورای امنیت ملی آمریکا این ادعا را «غیرمسئولانه» خواند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبر ورزشی
گزارش روز با مجتبا پورمحسن

شنیداری

پادکست‌ها