گوترش در اوکراین: جنگ در قرن بیست و یکم پوچ است

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۰۸

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که پس از روسیه به اوکراین سفر کرده است، ویرانه‌های بوچا را وحشتناک خواند و در بازدید از مناطق اطراف کی‌یف نیز جنگ در قرن بیست و یکم را امری شر و پوچ خواند.

گوترش روز پنجشنبه ۸ اردیبهشت از برخی مناطق آزادشده در استان کی‌یف، از جمله بوچا و بورودیانکا، بازدید کرد.

او در بورودیانکا با اشاره ویرانه‌های اطرافش گفت: «خانواده‌ام را در یکی از این خانه‌های ویران شده و سیاه تصور می‌کنم. نوه‌هایم را وحشت‌زده و در حال فرار می‌بینم.»

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: «جنگ در قرن ۲۱ پوچ و عبث است. جنگ شر است. اصلا راهی نیست که در قرن ۲۱ جنگ قابل قبول باشد.»

او در بازدید از بوچا نیز تاکید کرد دیدار از چنین «محل وحشتناک» اهمیت تحقیقات جنگی و روند پاسخگو کردن را یادآوری می‌کند.

گوترش از روسیه خواست تا با دیوان کیفری بین‌المللی برای تحقیقات درباره جنایات جنگی صورت گرفته در اوکراین همکاری کند.

اوکراین و کشورهای غربی روسیه را متهم می‌کنند که پیش از عقب‌نشینی از مناطق استان کی‌یف، از جمله بوچا و بورودیانکا، صدها غیرنظامی اوکراینی را قتل‌عام کرده است.

پیش از این نیز کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، نیز از بوچا بازدید کرده و این شهر را «صحنه جنایت» خوانده است.

از سوی دیگر پارلمان آلمان روز پنجشنبه طرحی را برای ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین با هدف مقاومت این کشور در برابر تهاجم روسیه به تصویب رساند.

کریستین لامبرشت، وزیر دفاع این کشور، نیز در نشست با همتایان غربی خود در پایگاه نیروهای آمریکا در رامشتاین گفت که برلین تانک‌های مجهز به ضدهوایی را به کی‌یف تحویل می‌دهد.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا،‌ نیز روز پنجشنبه اعلام کرد برخی کمک‌های تسلیحاتی این کشور به اوکراین، از جمله تانک‌ها و جنگنده‌ها، در اختیار کشورهایی مانند لهستان قرار می‌گیرد که تجهیزات دوران شوروی خود را به اوکراین فرستاده‌اند.

ولادیمیر پوتین کشورهای غربی را که کمک‌های نظامی در اختیار اوکراین قرار می‌دهند تهدید کرده است، و سخنگوی کرملین روز پنجشنبه گفت اقدام کشورهای غربی در ارسال سلاح به اوکراین «امنیت قاره اروپا را تهدید می‌کند و موجب بی‌ثباتی می‌شود».

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبر ورزشی
گزارش روز با مجتبا پورمحسن

شنیداری

پادکست‌ها