اعتراض اتحادیه اروپا به باجگیری گازی روسیه: پاسخ هماهنگ خواهیم داد

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۰۷

رییس کمیسیون اروپا اقدام روسیه در توقف صادرات گاز به بلغارستان و لهستان را یک باجگیری گازی دیگر از سوی روسیه خواند و گفت که اتحادیه اروپا در حال تدارک «پاسخ هماهنگ» به این اقدام مسکو است.

اورزولا فون دِر لاین، رییس کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت در بیانیه‌ای نوشت اقدام شرکت گازپروم «تلاشی دیگر از سوی روسیه برای باج‌گیری با گاز از ما است».

فون در لاین اقدام روسیه را «غیرقابل توجیه و غیرقابل قبول» خواند و تاکید کرد که این اقدام «یک بار دیگر غیر قابل تکیه بودن روسیه به عنوان تامین‌کننده گاز را نشان داد».

کمی پیشتر شرکت روسی گازپروم اعلام کرده بود به دلیل خودداری بلغارستان و لهستان از پرداخت قیمت گاز روسیه به روبل، صادرات گاز به این دو کشور را قطع کرده است.

گازپروم در بیانیه‌ای گفت که به دو شرکت بلغارگاز بلغارستان و پی‌جی‌نیگ لهستان خبر داده است از روز چهارشنبه ۲۷ آوریل تحویل گاز قطع می‌شود و این قطعی «تا زمان پرداخت به روبل» ادامه دارد.

شرکت پی‌جی‌نیگ «توقف کامل عرضه گاز طبیعی ارائه شده توسط گازپروم تحت قرارداد یامال» را تایید کرد و این اقدام را «نقض قرارداد یامال» خواند.

در مسکو نیز دمیتری پسکوف منکر باجگیری گازی روسیه شد و گفت این کشور همچنان یک «تامین‌کننده قابل اطمینان انرژی» است.

در پی تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی تحریم‌های گسترده‌ای علیه مسکو وضع کردند و ولادیمیر پوتین ماه گذشته اعلام کرد روسیه در واکنش به تحریم‌ها، از این پس در ازای فروش گاز فقط روبل می‌پذیرد.

در حالی که بلغارستان و لهستان کشورهای محل عبور گاز روسیه به دیگر کشورها هستند، گازپروم هشدار داد: «در صورت خروج غیرمجاز گاز روسیه از مقادیر در حال ترانزیت به کشورهای ثالث، تحویل گاز به همان میزان کاهش می‌یابد.»

لهستان و بلغارستان که هر دو عضو ناتو نیز هستند، اعلام کرده‌اند آماده‌اند کمبود گاز را از منابع دیگری جبران کنند.

شرکت پی‌جی‌نیگ بلغارستان در بیانیه خود نوشت: «این وضعیت بر عرضه‌های معمول برای مشتریان پی‌جی‌نیگ که طبق درخواست سوخت دریافت می‌کنند، تاثیری نمی‌گذارد».

آنا مسکوا، وزیر امور اقلیمی لهستان، نیز اطمینان داد که کمبود گاز در لهستان وجود نخواهد داشت و گفت که ورشو برای «استقلال کامل از مواد خام روسیه» آماده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبر ورزشی
گزارش روز با مجتبا پورمحسن

شنیداری

پادکست‌ها