وعده صدها میلیون کمک‌ جدید آمریکا به اوکراین، در جریان سفر بلینکن و آستین به کی‌یف

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۰۵

مقام‌های بلندپایه آمریکایی، در جریان سفر عالی‌رتبه‌ترین هیات آمریکایی به کی‌یف از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، به ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور این کشور صدها میلیون دلار کمک جدید وعده داده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و لوید آستین وزیر دفاع این کشور در دیدار با زلنسکی در کی‌یف گفتند که واشینگتن فروش ۱۶۵ میلیون دلار مهمات به اوکراین به همراه بیش از ۳۰۰ میلیون کمک به این کشور برای تامین تسلیحات از بازارهای جهانی را تصویب کرده است.

این سفر بلینکن و آستین به کی‌یف و تعهد آمریکا برای کمک به اوکراین، دقیقا همزمان با آغاز سومین ماه تهاجم روسیه به اوکراین است.

همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داد این دو مقام بلندپایه آمریکایی در گفت‌وگوهای خود با مقام‌های اوکراینی از بازگشت تدریجی آمریکا به اوکراین و بیش از ۷۰۰ میلیون دلار کمک‌های نظامی مستقیم و غیرمستقیم بیشتر به کی‌یف خبر دادند.

بر اساس این گزارش، این بسته کمکی آمریکا شامل حدود ۳۰۰ میلیون کمک به اوکراین برای تامین تسلیحات مورد نیاز این کشور از بازارهای جهانی است و باقی آن به متحدان منطقه‌ای اوکراین تعلق خواهد گرفت که به اوکراین کمک کرده‌اند و باید انبارهای اسلحه‌شان دوباره پر شود.

در مجموع، آمریکا از زمان آغاز ریاست جمهوری جو بایدن تاکنون، بیش از ۴ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین کرده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، آنتونی بلینکن همچنین گفته است جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا در روزهای آینده سفیر جدید این کشور در اوکراین را منصوب خواهد کرد. گفته می‌شود سفیر فعلی امریکا در اسلواکی، سفیر جدید آمریکا در کی‌‌یف خواهد شد.

سفارت آمریکا در کی‌یف از سال ۲۰۱۹ تاکنون با حضور یک کاردار اداره شده است.

اوکراین در روزهای اخیر از غرب خواسته تسلیحات بیشتر و موثرتری را در اختیار این کشور قرار دهد تا بتواند با نیروهای روسیه که در تلاشند شرق اوکراین را تصرف کنند، مقابله کند.

این در حالی است که بر اساس اطلاعات بریتانیا، مسکو در حملات خود به شرق اوکراین هنوز به پیشرفت قابل توجهی دست نیافته است.

وزارت دفاع بریتانیا روز دوشنبه درباره وضعیت شهر محاصره‌شده ماریوپل اعلام کرد بسیاری از واحدهای روسیه در شهر ثابت مانده‌اند و تحرکی ندارند و «دفاع اوکراین از ماریوپل بسیاری از واحدهای روسی را خسته کرده و کارآیی رزمی آنها را کاهش داده است.»

در این شرایط، متحدان فرانسه در اتحادیه اروپا از پیروزی دوباره امانوئل مکرون در انتخابات ریاست جمهوری این کشور استقبال کردند و آن را نشانه‌ای از ثبات و ادامه حمایت از اوکراین دانستند.

آسوشیتدپرس نوشت فرانسه نقش اصلی را در تلاش‌های بین‌المللی برای مجازات روسیه ایفا کرده و سیستم‌های تسلیحاتی به اوکراین می‌دهد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
خبر ورزشی
گزارش روز با مجتبا پورمحسن
اقتصاد و بازار

شنیداری

پادکست‌ها