در آستانه سفر بلینکن و آستین به کی‌یف، زلنسکی خواستار دریافت تسلیحات بیشتر شد

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۰۴

در حالی که روسیه برای بیرون راندن آخرین سربازان اوکراینی از ماریوپل بار دیگر کارخانه فولاد این شهر محاصره شده را هدف قرار داده، ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین در آستانه دیدار با وزیران خارجه و دفاع آمریکا، خواستار سلاح‌های بیشتر از آمریکا شده است.

اولکساندر اشتوپون، سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، روز یکشنبه چهارم اردیبهشت اعلام کرد نیروهای روسیه به بمباران کارخانه فولاد آزوفستال در شهر محاصره شده ماریوپل ادامه دادند و از جمله با هواپیماهای جنگی این کارخانه را بمباران کردند.

اشتوپون همچنین گفت روسیه تهاجم خود به شهرهایی در لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین را تشدید کردند.

در روزهای اخیر، روسیه با آغاز موج جدیدی از حملات به مناطق شرقی اوکراین، تلاش خود برای کنترل کامل شهر محاصره شده ماریوپل را نیز افزایش داده است.

ماریوپل تقریبا از ابتدای جنگ اوکراین در محاصره بوده و مقام‌های اوکراینی گفته‌اند احتمالا هزاران غیرنظامی در حملات روسیه علیه این شهر کشته شده‌اند. همچنین تصاویر ماهواره‌ای حاکی از گورهای دسته‌جمعی در اطراف این شهر است.

به گزارش آسوشیتدپرس، حدود دو هزار سرباز هنوز در این شهر سرسختانه مقاومت می‌کنند تا آخرین پایگاه خود، یعنی کارخانه فولاد شهر را که غیرنظامیان نیز در تونل‌های آن پناه گرفته‌اند، حفظ کنند.

روسیه قصد دارد با تصرف کامل ماریوپل، قوای خود را برای تصرف دیگر شهرها، به مناطق دیگر اوکراین اعزام کند و همچنین مسیری زمینی از شبه‌جزیره کریمه به سمت مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان تحت حمایت خود در شرق اوکراین ایجاد کند.

در این شرایط، رییس‌جمهور اوکراین از سفر آنتونی بلینکن و لوید آستین وزیران خارجه و دفاع آمریکا به کی‌یف در روز یکشنبه خبر داده و گفته است: «ما منتظر سلاح‌های خاص هستیم.»

بلینکن پیشتر در ماه مارس در سفر به لهستان برای مدت کوتاهی وارد خاک اوکراین شد تا با وزیر خارجه این کشور دیدار کند.

اما آخرین ملاقات حضوری زلنسکی با یک مقام آمریکایی به بیش از دو ماه پیش بازمی‌گردد که او با کامالا هریس معاون رییس‌جمهور آمریکا در مونیخ دیدار کرد.

دیدار زلنسکی با دو وزیر آمریکایی در حالی انجام خواهد شد که اوکراینی‌ها و روس‌ها عید پاک ارتدوکس را جشن می‌گیرند.

هنوز وزارت خارجه آمریکا درباره سفر بلینکن و آستین به کی‌یف اظهارنظری نکرده است.

به تازگی چند رهبر غربی در کنفرانسی ویدیویی با حضور جو بایدن رییس جمهور آمریکا بر ارسال کمک به اوکراین تاکید کردند.

سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری در ماریوپل شده تا حدود صد هزار غیرنظامی که هنوز در این شهر محاصره شده‌اند، خارج شوند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز با انتشار بیانیه‌ای از شکست تلاش‌های اخیر برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل از سوی مقام‌های اوکراینی ابراز تاسف کرد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
خبر ورزشی
گزارش روز با مجتبا پورمحسن
اقتصاد و بازار

شنیداری

پادکست‌ها