جو بایدن: فکر نمی‌کردم اعضای ناتو به خاطر پوتین تا این حد با هم متحد شوند

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۰۱

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، با تاکید بر ادامه حمایت نظامی ایالات‌متحده از اوکراین گفت فکرش را نمی‌کرده که کشورهای عضو ناتو به خاطر مقابله با ولادیمیر پوتین تا این حد با هم متحد شوند.

بایدن پیش از نشست خود با وزیر دفاع و سایر فرماندهان ارشد نظامی آمریکا گفت: «سلاح‌ها و مهمات به صورت روزانه به اوکراین ارسال می‌شود. شاهدیم که اتحادها و شراکت‌های ما در سراسر جهان چقدر حیاتی هستند.»

او افزود: «متحدان ما در حال تقویت و شدت بخشیدن به تاثیر واکنش‌های ما هستند. ناتو هم به طرز بی‌سابقه‌ای متحد، متمرکز و پرانرژی است.»

رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «هیچ‌وقت ناتو را تا این حد متحد ندیده بودم. فکر نمی‌کردم پوتین می‌توانست اینقدر ما را به هم نزدیک کند.»

از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرد: «برای پایان دادن به جنگ، خواستار دیدار مستقیم با ولادیمیر پوتین در مسکو هستم.»

گوترش همچنین خواستار دیدار مستقیم با ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، شده است.

در همین حال، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در جمع خبرنگاران گفت: «مشکلی که اوکراین دارد این است: چگونه می‌توان با یک تمساح مذاکره کرد، در حالی‌که پاهایت در دهانش است؟»

جانسون افزود: با توجه به عدم حسن نیت پوتین، معلوم نیست اوکراین چطور می‌تواند با او مذاکره کند.

اورزولا فن در لاین، رییس شورای اروپا، نیز گفت: «هدف ولادیمیر پوتین از بین بردن حاکمیت اوکراین و تجزیه اتحادیه اروپا است، اما موفق نخواهد شد.»

در همین حال، کمک‌های نظامی کشورهای غربی به اوکراین ادامه دارد. روز چهارشنبه، وزیر دفاع نروژ از اهدای سامانه ضد هوایی و ۱۰۰ موشک ضدهوایی به اوکراین خبر داد.

در همین حال، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود گفت: نتیجه مذاکرات با اوکراین کاملا به آمادگی کی‌یف برای در نظر گرفتن خواسته‌های مسکو بستگی دارد.

سخنگوی کرملین نیز گفت: روسیه پیش‌نویس سندی را به اوکراین ارائه کرده که در آن خواسته‌های مسکو به عنوان بخشی از مذاکرات صلح مشخص شده است.

در همین حال، روسیه اعلام کرد که یک موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید خود به نام سارمات را با موفقیت آزمایش کرده است.

ولادیمیر پوتین در ارتباط با این آزمایش موشکی گفت: مشابه موشک سارمات در هیچ کجا وجود ندارد و برای کسانی که می‌خواهند روسیه را تهدید کنند، مشغله فکری ایجاد می‌کند.

در همین حال اوضاع انسانی در شهرهای مورد تهاجم در اوکراین رو به وخامت است.

فرماندار ماریوپل اعلام کرد غیرنظامیان کمتری نسبت به آنچه که برنامه‌ریزی شده بود از منطقه تخلیه شدند.

طبق اعلام پلیس اوکراین، صدها غیرنظامی، از جمله کودکان، در کارخانه فولاد آزوواستال ماریوپل پناه گرفته‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها