پوتین از وزیر دفاع روسیه به دلیل «عملیات پیروز ماریوپل» تقدیر کرد

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۰۱

با تشدید حملات روسیه به شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین و احتمال سقوط این شهر، ولادیمیر پوتین آنچه را «عملیات پیروز ماریوپل» خواند تبریک گفت و به وزیر دفاع روسیه دستور داد طرح یورش به مجتمع فولاد آزوفستال در این شهر را کنار بگذارد.

مقام‌های اوکراینی در روزهای اخیر از تشدید حملات روسیه به ماریوپل خبر داده و بنابر گزارش‌ها، حدود هزار تن در مجتمع فولاد آزوفستال در این شهر پناه گرفته‌اند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز پنجشنبه اول اردیبهشت به پوتین گفت ماریوپل به تصرف نیروهای روسیه درآمده و «وضعیت در این شهر آرام است».

او همچنین از طرح نیروهای روسیه برای یورش به مجتمع فولاد و مقابله با «بیش از دو هزار جنگجوی اوکراینی» در این محل خبر داد؛ اما ولادیمیر پوتین از او خواست به جای یورش به این محل، محاصره شدید آن ادامه یابد.

پوتین با اشاره به اینکه نیازی به یورش به این «دخمه» نیست، دلیل دستور خود را «حفظ جان سربازان روسیه» ذکر کرد و از شویگو خواست محاصره شدید این محل ادامه یابد.

مقام‌های اوکراین با اشاره به حضور شماری از سربازان خود که در این مجتمع پناه گرفته و برای خروج از آن خواستار تضمین بین‌المللی هستند، گفته‌اند چند صد غیرنظامی نیز در کنار آنها بدون غذا و آب مانده‌اند.

روز پنجشنبه همچنین شماری از ساکنان ماریوپل موفق شدند از طریق گذرگاه‌های امن از این شهر خارج شوند.

به گفته ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، در صبح پنجشنبه فقط چهار اتوبوس حامل غیرنظامیان توانستند از ماریوپل بیرون بیایند.

یکی از مشاوران رییس جمهور اوکراین شامگاه چهارشنبه پیشنهاد کرد که «جلسه ویژه مذاکرات» با روسیه برای «نجات» سربازان و غیرنظامیان اوکراینی در ماریوپل برگزار شود.

مسکو تاکنون چندین بار برای نیروهای اوکراین ضرب‌الاجل تعیین کرده تا در ماریوپل تسلیم شوند. روسیه مصمم است با در اختیار گرفتن کنترل این بندر، شبه‌جزیره کریمه را که هشت سال پیش تصاحب کرده بود، به مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان شرق اوکراین متصل کند.

روز پنجشنبه همچنین دو مقام اروپایی رهسپار اوکراین شدند. پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، و مته فردریکسن، نخست وزیر دانمارک، قرار است در کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی دیدار و گفت‌وگو کنند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز که به دهلی‌نو سفر کرده، قرار است با رهبران هند درباره جنگ اوکراین گفت‌وگو کند.

پلیس کی‌یف شامگاه چهارشنبه اعلام کرد اجساد نه غیرنظامی را در بورودیانکا در حومه پایتخت اوکراین کشف کرده که در برخی از این اجساد «آثار شکنجه» دیده می‌شود.

از زمان خروج نیروهای مسکو از سه هفته‌پیش از منطقه کی‌یف، صدها جسد غیرنظامی به دست نیروهای اوکراینی پیدا شده است و اوکراین و کشورهای غربی، روسیه را به انجام «جنایات جنگی» متهم کرده‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
خبر ورزشی
گزارش روز با مجتبا پورمحسن
اقتصاد و بازار

شنیداری

پادکست‌ها