سازمان بین‌المللی مهاجرت: حمله روسیه به اوکراین بیش از ۱۲ میلیون نفر را آواره کرده است

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۳۰

آنتونیو ویتورینو، مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت، از آواره شدن دست‌کم ۱۲ میلیون نفر در اثر حمله روسیه به اوکراین خبر داد و هشدار داد که اقدام نیروهای روسیه در هدف قرار دادن شهرها منجر به افزایش شمار قربانیان و آوارگی بیشتر غیرنظامیان در اوکراین می‌شود.

مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت در نشست شورای امنیت سازمان ملل بر لزوم آتش‌بس فوری بشردوستانه در جنگ اوکراین تاکید کرد و گفت: از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین بیش از ۱۲ میلیون نفر در این کشور مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

ویتورینو همچنین گفت که حمله روسیه به اوکراین اتباع کشورهای ثالث در این کشور را تحت تاثیر قرار داده است و از آغاز حمله روسیه تاکنون ۲۱۵ هزار نفر از اتباع کشورهای ثالث که برای تحصیل یا کار مقیم اوکراین بودند نیز ناچار به ترک این کشور شده‌اند.

بنابر اعلام سازمان ملل از ۱۲ میلیون نفر آواره ناشی از حمله روسیه به اوکراین، تاکنون حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به کشورهای همسایه پناه برده‌اند که شامل بیش از ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار اوکراینی و ۲۱۵ هزار نفر از اتباع کشورهای ثالث ساکن اوکراین است.

آنتونیو ویتورینو، مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت، در سخنان روز دوشنبه خود از طرف‌های درگیر خواست تا به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود برای حفاظت از غیرنظامیان، منازل و اماکن مسکونی و زیرساخت‌های غیرنظامی پایبند باشند.

ویتورینو با اشاره به انواع خطراتی که آوارگان جنگ را تهدید می‌کند، خاطرنشان کرد که تا ۳۰ درصد از جمعیت آوارگان داخلی، پناهندگان و اتباع کشورهای ثالث در شرایط جابه‌جایی دسته جمعی در جریان جنگ، نوعی از پیامدهای روانی منفی را تجربه خواهند کرد.

او به ویژه نسبت به آثار جنگ بر وضعیت زنان و کودکان هشدار داد و گفت که بحران‌های گذشته نشان داده که جابه‌جایی گسترده، جدایی اعضای خانواده‌ها و بروز اختلال در حفاظت مدنی این افراد را در معرض قاچاق انسان، خشونت، استثمار و سوء‌استفاده قرار می‌دهد.

مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت از کشورهای همسایه اوکراین خواست تا از شناسایی و ثبت فوری کودکان بدون همراه که از اوکراین وارد این کشورها می‌شوند اطمینان حاصل کنند.

ویتورینو افزود که تیم‌های سازمان بین‌المللی مهاجرت در محل به جمع‌آوری و انتشار اطلاعات حیاتی در مورد آوارگان و پناهجویان ادامه خواهد داد و اقداماتی را برای بهبود وضعیت همه افراد تحت تاثیر جنگ، اجرا می‌کند.

مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت خاطرنشان کرد که احتمال آواره شدن افراد بیشتری وجود دارد و به همین دلیل برنامه‌ریزی و اطمینان از دسترسی همه افراد متاثر از جنگ به پشتیبانی و خدمات، بسیار مهم است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر ورزشی
جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها