زلنسکی: روسیه می‌خواهد ماریوپل را نابود کند، اوکراین این شهر را تسلیم نخواهد کرد

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۹

با پایان ضرب‌الاجل روسیه به نیروهای مدافع شهر ماریوپل مبنی بر تسلیم یا مرگ، این نیروها از تسلیم خودداری کردند. ولودیمیر زلنسکی نیز گفت: روسیه در حال نابود کردن شهر محاصره شده ماریوپل است، وضعیت این شهر غیرانسانی و در وخیم‌ترین حالت ممکن است اما نیروهای اوکراینی تسلیم نخواهند شد.

پیشتر سخنگوی وزارت دفاع روسیه با اعلام ضرب‌الاجل برای نیروهای اوکراینی مدافع شهر ماریوپل، تاکید کرده بود که اگر نیروهای اوکراینی در ماریوپل سلاح‌هایشان را زمین بگذارند، جانشان در امان خواهد بود اما در صورت ادامه مقاومت نابود خواهند شد.

نیروهای اوکراینی در یک کارخانه بزرگ فولاد به مساحت بیش از ۱۱ کیلومتر مربع حضور دارند و تونل‌ها و موقعیت این کارخانه تاکنون به مدافعان اوکراینی امکان داده که پنهان شوند و مقاومت کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، یکشنبه شب گفت که اوکراینی‌ها حاضر نیستند برای پایان دادن به جنگ، مناطق شرقی کشورشان را به روسیه تسلیم کنند و ارتش اوکراین آماده است با نیروی روسیه در منطقه دونباس بجنگد.

زلنسکی تاکید کرد هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر روسیه بتواند دونباس را تصرف کند باردیگر برای تصرف کی‌یف تلاش نکند و به همین دلیل برای ما بسیار مهم است که اجازه ندهیم روسیه مواضع خود را در شرق اوکراین تثبیت کند زیرا این نبرد می‌تواند بر روند کل جنگ تاثیر بگذارد.

دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین، تاکید کرد که نیروهای اوکراینی برای دفاع از ماریوپل تا انتها مبارزه می‌کنند. او گفت اوکراین آماده است از طریق دیپلماسی به جنگ پایان دهد اما هرگز قصد تسلیم شدن ندارد.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز با اشاره به شدت حملات نیروهای روسیه به شهر بندری و محاصره شده ماریوپل گفت: وضعیت در ماریوپل هم از نظر نظامی وخیم است و هم دلخراش. این شهر دیگر وجود ندارد.

کولبا افزود که نیروهای روسیه باقی مانده نیروهای ارتش اوکراین و گروهی بزرگ از غیرنظامیان را در ماریوپل محاصره کرده‌اند.

او گفت که نیروهای اوکراینی‌ها در ماریوپل به مبارزه خود ادامه می‌دهند اما از رفتار ارتش روسیه مشخص است که تصمیم دارند ماریوپل را به هر قیمتی با خاک یکسان کنند.

وزیر خارجه اوکراین خاطرنشان کرد که اخیرا هیچ‌گونه ارتباط در سطح وزارت خارجه بین روسیه و اوکراین وجود نداشته و وضعیت ماریوپل ممکن است خط قرمز در مذاکرات باشد.

از سوی دیگر پترو آندریوشچنکو، دستیار شهردار ماریوپل، گفت که نیروهای روسیه ضمن آغاز صدور برگه تردد برای رفت‌وآمد در داخل این شهر محاصره شده، اعلام کردند که از روز دوشنبه گذرگاه‌های ورودی و خروجی ماریوپل بسته خواهد شد.

او افزود که مقام‌های روسی تهدید کرده‌اند که ساکنان ماریوپل باید برگه تردد دریافت کنند و بدون آن نه فقط تردد بین محلات شهر را ممنوع می‌کنند بلکه از هفته آینده حضور ساکنان ماریوپل در خیابان بدون مجوز تردد غیرممکن است.

در همین حال و با وجود آنکه پیشتر جو بایدن و مقام‌های دولت او اعزام نیرو به اوکراین را رد کرده‌‌اند کریس کونز‌، سناتور دموکرات، گفت ایالات متحده باید این موضوع را بررسی کند که چه زمانی احتمال دارد به اوکراین نیرو اعزام کند.

این سناتور دموکرات آمریکا روز یکشنبه تاکید کرد که ایالات متحده و متحدان غربی باید کمک‌ها و قابلیت‌های دفاعی بیشتری برای مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین ارسال کنند.

کونز افزود که ولادیمیر پوتین نشان داده که چقدر می‌تواند وحشی باشد و اگر اجازه یابد که به کشتار غیرنظامیان، ارتکاب جنایات جنگی در سراسر اوکراین ادامه دهد این نگرانی وجود دارد که اوکراین را به سوریه دیگری تبدیل کند.

این سناتور دموکرات گفت: مردم آمریکا از پیامد فاجعه تهاجم روسیه به اوکراین در امان نخواهند بود، تاریخ قرن بیست و یکم به این موضوع مرتبط است که ما چقدر ما از آزادی در اوکراین دفاع می‌کنیم. پوتین فقط زمانی به تهاجم علیه اوکراین پایان می‌دهد که او را متوقف کنیم.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر ورزشی
جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها