زلنسکی: نیروهای روسیه حمله جدید و گسترده به شرق اوکراین را آغاز کردند

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۹

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، گفت که نیروهای روسیه حمله جدید و گسترده‌ای را به منطقه دونباس، در شرق اوکراین، آغاز کرده‌اند و در همین حال وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای از حمله به بیش از یک صد هدف در اوکراین خبر داد.

رییس‌جمهور اوکراین، دوشنبه شب گفت که روسیه حمله جدید خود به منطقه دونباس را آغاز کرده است و بخش عمده‌ای از نیروهای ارتش روسیه توان و امکانات خود را روی حمله به شرق اوکراین متمرکز کرده‌اند.

مقام‌های وزارت دفاع اوکراین نیز گفتند که روسیه یک حمله نظامی جدید را در شرق این کشور، در امتداد کل خط مقدم مناطق دونتسک، لوهانسک و خارکیف آغاز کرده است.

ستاد کل ارتش اوکراین نیز اعلام کرد که نیروهای روسیه حملات خود را در مناطق لوهانسک و دونتسک، که هر دو بخشی از منطقه دونباس هستند، و همچنین منطقه زاپوریژیا افزایش داده‌اند.

اولکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین، گفت که از صبح دوشنبه، در امتداد کل خط مقدم مناطق دونتسک، لوهانسک و خارکیف، نیروهای روسیه تلاش کردند از خطوط دفاعی ما عبور کنند.

دبیر شورای امنیت ملی اوکراین گفت که ارتش ما در حال مقاومت است و آنها فقط از دو شهر، شهر کرمینا و یک شهر کوچک دیگر، عبور کردند.

اعلام آغاز حمله جدید روسیه به شرق اوکراین همزمان با سخنان جان کربی، سخنگوی پنتاگون، صورت گرفت که در کنفرانس خبری روز دوشنبه خود گفت که روسیه در حال آماده‌سازی شرایط برای انجام یک عملیات تهاجمی گسترده در منطقه دونباس است.

منطقه دونباس در شرق اوکراین مرکز صنعتی این کشور است و از هشت سال پیش جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو بخش‌هایی از منطقه دونباس را تصرف کرده و با نیروهای اوکراینی می‌جنگند.

روسیه در چند هفته گذشته به ویژه پس از اواخر ماه مارس که در پی ناکامی در اشغال کی‌یف، پایتخت اوکراین، نیروهای خود را از اطراف پایتخت اوکراین عقب کشید عنوان کرده است که هدف اصلیش از جنگ اوکراین تصرف منطقه دونباس بوده است.

مقام‌های آمریکایی پیشتر اعلام کرده بودند که نیروهای روسیه پس از عقب‌نشینی از اطراف کی‌یف در حال انتقال به شرق اوکراین هستند و روسیه درصدد است با تجدید سازمان این نیروها و تقویت نیروهای زمینی خود یک حمله همه جانبه به شرق اوکراین را آغاز کند.

در همین حال وزارت دفاع روسیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز دوشنبه یک حمله گسترده را در اوکراین به اجرا گذاشته است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که این حملات در مناطق خارکیف، زاپوریژیا، دونتسک، دنیپروپتروفسک و بندر میکولائیف انجام شده است و در جریان آن تاکنون دست‌کم ۱۶ مرکز و تاسیسات نظامی اوکراین هدف قرار گرفته شده‌اند که شامل پست فرماندهی، یک انبار سوخت و سه انبار مهمات بوده است.

نیروهای روسیه همچنین روز دوشنبه بار دیگر شهر لویو در غرب اوکراین و نزدیکی مرز لهستان را مورد حمله موشکی روسیه قرار گرفت و مقام‌های این شهر گفتند که در اثر این حمله موشکی روسیه دست‌کم ۷ نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند.

به گفته مقام‌های اوکراین، با آغاز حملات روسیه به شرق اوکراین و منطقه دونباس و در امتداد جبهه‌ای به طور نزدیک به ۴۸۰ کیلومتر، جنگ در اوکراین وارد مرحله جدید و تعیین کننده‌ای شده است.

در همین حال سخنگوی پنتاگون گفت که ایالات متحده تجهیزات دفاعی جدیدی را پس از دستور اخیر جو بایدن به اوکراین ارسال کرده است و به زودی ۱۸ هویتزر ۱۵۵ میلیمتری را نیز به نیروهای اوکراینی تحویل می‌دهد و نیروهای اوکراین را برای استفاده از آن در خارج از این کشور آموزش می‌دهد.

جان کربی همچنین گفت که پنتاگون فاصله عملی کردن دستورات جو بایدن برای ارسال تجهیزات دفاعی به اوکراین را به کمتر از ۴۸ ساعت رسانده است.

از سوی دیگر به دنبال دعوت ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین، از جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا و امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه برای سفر به کی‌یف، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که هیچ برنامه‌ای برای سفر جو بایدن به کی‌یف وجود ندارد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها