انتقاد مسکو از اورشلیم پس از حمایت اسرائیل از تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۸

یک هفته پس از تعلیق روسیه از عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، وزارت خارجه روسیه از اسرائیل برای حمایت از این تعلیق به شدت انتقاد و یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل را به دلیل اظهاراتش پس از تعلیق روسیه، به «حمله روس‌ستیزانه» متهم کرد.

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «تلاش‌ برای سوءاستفاده از آنچه در اوکراین می‌گذرد به منظور منحرف کردن توجه جهانی از مناقشه اسرائیلی – فلسطینی که یکی از طولانی‌مدت‌ترین مناقشات جهان است، وجود دارد.»

مسکو همچنین از کشورهای غربی و به ویژه آمریکا از اسرائیل در مناقشه میان این کشور و فلسطینیان انتقاد کرده است.

در ادامه این بیانیه، اسرائیل به دلیل «اشغال غیرقانونی و الحاق خزنده سرزمین‌های فلسطینی» مورد انتقاد قرار گرفته و همچنین محاصره نوار غزه تحت حاکمیت حماس محکوم شده است. این در حالی است که اسرائیل می‌گوید محاصره غزه برای جلوگیری از رسیدن تسلیحات به گروه‌های تروریستی در این منطقه ضروری است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت آرا، روز پنجشنبه ۱۸ فروردین به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تعلیق عضویت روسیه از شورای حقوق بشر این سازمان رای موافق داد.

این دومین بار است که یک کشور از عضویت در این شورا محروم می‌شود.

این قطعنامه با ۹۳ رای موافق، ۲۴ رای مخالف و ۵۸ رای ممتنع به تصویب رسید و عضویت روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل را به حال تعلیق درآورد.

هنوز مشخص نیست که چه موضوعی باعث شده که پس از یک هفته از رای موافق اسرائیل به طرح تعلیق روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل، مسکو چنین بیانیه‌ای صادر کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه، هیچ اشاره‌ای به حملات منتسب به اسرائیل در سوریه نشده است.

در حالی که در روزهای اخیر درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی اسرائیل و فلسطینیان افزایش یافته بود، اکنون آرامش نسبی در محوطه مسجدالاقصی و حرم شریف در اورشلیم برقرار شده است.

وزیر دفاع اسرائیل فرمان داده که محدودیت ورود فلسطینیان ساکن کرانه باختری و نوار غزه به اسرائیل پایان یابد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
خبر ورزشی
گزارش روز با مجتبا پورمحسن
اقتصاد و بازار

شنیداری

پادکست‌ها