آسوشیتدپرس: استراتژی روسیه تضعیف قدرت دفاعی اوکراین برای حمله به شرق این کشور است

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۸

آسوشیتدپرس با اشاره به حملات اخیر روسیه علیه کارخانه‌های تسلیحاتی در اوکراین، از استراتژی آشکار مسکو برای تضعیف قدرت دفاعی اوکراین خبر داد که برای آماده‌سازی حمله احتمالی تمام عیار به شرق این کشور در پیش گرفته شده است.

این خبرگزاری روز یکشنبه ۲۸ فروردین در گزارشی نوشت که نیروهای روسیه در چارچوب این استراتژی، حملات موشکی به کی‌یف، پایتخت اوکراین و بمباران شدید خارکیف، دومین شهر بزرگ این کشور را ازسرگرفته‌اند.

به نوشته آسوشیتدپرس، این حملات و سایر حملات پراکنده در سراسر اوکراین، به اوکراینی‌ها و حامیان غربی‌شان یادآوری می‌کند که کل اوکراین در معرض خطر است.

در حالی که شهر بندری ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین در محاصره نیروهای روسیه است، ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین هشدار داده که روسیه عمدا در تلاش است تا همه کسانی را که در این شهر هستند، نابود کند.

او گفت اوکراین نیاز فوری دارد سلاح‌های سنگین بیشتری از غرب دریافت کند تا بتواند در فرصتی شهر را نجات دهد.

آسوشیتدپرس نوشت هر روز اجساد جدیدی از قربانیان غیرنظامی تهاجم روسیه به اوکراین کشف می‌شود؛ تهاجمی که امنیت اروپا را از بین برده است.

مقام‌های شهرها و روستاهای نزدیک کی‌یف اعلام کرده‌اند که اجساد بیش از 900 غیرنظامی را پیدا کرده‌اند که بیشتر آنها هنگام عقب‌نشینی نیروهای روسیه در دو هفته گذشته کشته شده‌اند.

در مقابل، پس از نابودی تحقیرآمیز ناوجنگی مهم روسیه در دریای سیاه، فرماندهی نظامی این کشور قول داده که حملات موشکی به پایتخت اوکراین را افزایش دهد.

مقام‌های روسیه روز شنبه و یک روز پس از هدف قرار دادن یک کارخانه موشک، اعلام کردند به یک کارخانه خودروهای زرهی حمله کردند.

ویتالی کلیچکو، شهردار کیف، به آن دسته از ساکنان این شهر که از زمان آغاز تهاجم روسیه از پایتخت اوکراین گریخته‌اند توصیه کرد به خانه‌های خود بازنگردند.

او گفت: «ما حملات بیشتر در آینده به پایتخت را رد نمی‌کنیم. اگر امکان دارید کمی بیشتر در شهرهایی که امن‌تر هستند بمانید، این کار را انجام دهید.»

شهردار کی‌یف همچنین اعلام کرد در حمله روز شنبه یک نفر کشته و تعدادی زخمی شدند.

آسوشیتدپرس نوشت حمله موشکی روسیه به پایتخت اوکراین درست زمانی صورت گرفت که اولین نشانه‌های بازگشت زندگی عادی به کی‌یف، پس از عقب‌نشینی نیروهای روسیه از این منطقه ظاهر شده بود.

اما کی‌یف فقط یکی از چندین هدف روسیه در روز شنبه بود. دفتر ریاست جمهوری اوکراین از حملات موشکی و بمباران هشت منطقه در سراسر این کشور طی شبانه‌روز گذشته‌اش خبر داد.

همزمان سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز شنبه درباره محاصره ماریوپل گفت نیروهای اوکراینی از بیشتر شهر بیرون رانده شده‌اند و تنها در کارخانه بزرگ فولاد این شهر باقی مانده‌اند.

تصرف احتمالی ماریوپل از سوی نیروهای روسیه به این کشور اجازه می‌دهد شبه جزیره کریمه را به مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان در شرق اوکراین متصل کند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها