جنگ اوکراین؛ کلید گنجینه اسرار کرملین در دست هکرها

شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۷

گروه هکری «انانیموس» اخیرا با افشای انبوهی از مدارک مرتبط با دولت روسیه، اعلام کرد تا زمانی که روسیه به جنگ اوکراین ادامه دهد، از هدف قرار دادن این کشور دست نمی‌کشد.

به‌گزارش دیلی‌میل، موسسات دولتی و شرکت‌های روسی هدف حمله سایبری انانیموس قرار گرفته‌اند و این گروه تنها از وزارت فرهنگ روسیه، حدود ۲۰۰ هزار پست الکترونیکی افشا کرده‌ است. نهادی که بر سانسور، بایگانی اسناد و هنر در این کشور نظارت دارد.

این گروه در پستی توییتری نوشت که بیش از ۷۰۰ گیگابایت اسناد دولتی روسیه، از جمله ۲۰۰ هزار ایمیل وزارت فرهنگ این کشور را فاش کرده است.

گروه انانیموس ایمیل‌ها و داده‌های آئروگاز،‌ شرکت نفت و گاز روسی را هم در راستای نفوذ و تلاش برای ایجاد اختلال در عملکرد روسیه در جنگ اوکراین هک کرده‌ است.

انانیموس از زمان آغاز جنگ اوکراین و در اقدامی تلافی‌جویانه، یک سلسله حمله سایبری علیه روسیه به راه انداخته است که شامل افشای داده‌های مربوط به سربازان روس و دسترسی به تلویزیون دولتی روسیه بوده است.

انانیموس تاکید کرده است که تا زمانی که روسیه از جنگ اوکراین دست نکشد، به افشای مدارک محرمانه این کشور ادامه می‌دهد.

این گروه هکری در نخستین روز حمله روسیه به اوکراین، ۲۴ فوریه، اعلام کرد که «رسما در جنگ سایبری با دولت روسیه به سر می‌برد».

انانیموس از آن روز تاکنون حملات سایبری زیادی به‌قصد اطلاع‌رسانی درباره آنچه روسیه «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین می‌خواند، انجام داده است.

بنا بر قانون جدید «اخبار جعلی» در روسیه، افرادی که در انتشار اطلاعات «جعلی» درباره نیروهای روس گناهکار شناخته شوند با مجازات سنگین، از جمله تا ۱۵ سال حبس، مواجه می‌شوند.

انانیموس پیش‌تر از افشای داده‌های مربوط به ۱۲۰ هزار سرباز روس که در اوکراین می‌جنگند خبر داد و اطلاعاتی همچون نام، تاریخ تولد، آدرس، واحد خدمت و شماره گذرنامه این سربازان را منتشر کرد.

این گروه پیش‌تر اعلام کرده بود که بانک مرکزی روسیه را هدف قرار داده است و ۳۵ هزار فایل این بانک را سرقت کرده است. هکرهای انانیموس همچنین چاپگرهای سراسر روسیه را هک کرده بودند تا پیام‌های «ضدپروپاگاندا» چاپ کنند.

هکرهای انانیموس سابقه هدف قرار دادن گروه‌هایی همچون اسلام‌گرایان افراطی و کوکلس کلان‌ها را هم در کارنامه دارند.

روزنامه ایندیپندنت نیز پیش‌تر از افشای اطلاعات مربوط به دولت روسیه به‌دست گروهی از هکرهای مرتبط با گروه هکری انانیموس، به‌نام «شبکه گردان ۶۵»، موسوم به «ان‌بی‌۶۵» خبر داده بود و گفته بود که این هکرها به حدود یک میلیون ایمیل بزرگ‌ترین شرکت رسانه‌ای دولتی روسیه، که حاوی مکاتباتی است که در طی ۲۰ سال گذشته انجام گرفته است، دست یافته‌اند.

این گروه متحد انانیموس، ۹۰۰ هزار ایمیل «شرکت پخش تلویزیونی و رادیویی دولتی تمام روسیه»، موسوم به «وی‌جی‌تی‌آر‌کی»، را افشا کرده است.

ان‌بی۶۵ سپس ایمیل‌های هک‌شده را در اختیار «دی‌دوسیکرتز»، یک سازمان غیرانتفاعی که در زمینه افشای اطلاعات فعالیت می‌کند گذاشت و این سازمان نیز این فایل حدودا ۷۸۵ گیگابایتی را در قالب یک فایل ترونت برای اطلاع‌رسانی به عموم منتشر کرد.

به‌گزارش «دیلی دات» ایمیل‌های افشاشده «وی‌جی‌تی‌آر‌کی»،، مکاتبات بیست‌ساله درباره عملکرد روزانه تا تحریم‌هایی که کشورها در واکنش به حمله روسیه به اوکراین بر این کشور اعمال کرده‌اند را در بر می‌گیرد.

«وی‌جی‌تی‌آر‌کی»، بزرگترین شرکت رسانه‌ای روسیه است و کار چرخاندن پنج کانال تلویزیون دولتی روسیه، دو شبکه بین‌المللی، پنج ایستگاه رادیویی و بیش از ۸۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی منطقه‌ای را بر عهده دارد.

به‌گزارش دیلی‌میل، ان‌بی۶۵ پیش‌تر ادعا کرده بود که آژانس فضایی روسیه را از کار انداخته تا دسترسی ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به «ماهواره‌های جاسوسی» را قطع کند.

دیمیتری روگوزین، رییس روسکاسموس، آژانس فضایی روسیه، با دشنام به این گروه، چنین ادعایی را رد کرده بود.

ان‌بی‌۶۵ پیش‌تر و همراه با افشای اطلاعات سربازان روس به‌دست گروه هکری انانیموس گفته بود که تمام سربازانی که در حمله روسیه به اوکراین شرکت داشته‌اند باید در دادگاه جنایت جنگی حاضر شوند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
جهان‌نما
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها