پوتین با اعلام بن‌بست در مذاکرات صلح، بر ادامه جنگ در اوکراین تاکید کرد

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۳

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، با اشاره به اینکه مذاکرات صلح با اوکراین به بن‌بست رسیده و جنگ در این کشور تا تحقق اهداف مسکو ادامه خواهد داشت، وقایع بوچا را «جعلی» خواند.

پوتین روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین در پایگاه فضایی وستوچنی، در شرق روسیه، تلاش کرد تحریم‌های غرب علیه مسکو را ناکارآمد توصیف کند و میزان تلفات ارتش روسیه در اوکراین را ناچیز بشمرد.

او که به همراه الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس، به این پایگاه فضایی رفته بود گفت منزوی کردن روسیه در دنیای کنونی غیرممکن است.

پوتین در پاسخ به سوال یکی از کارکنان این پایگاه فضایی درباره اینکه آیا «عملیات در اوکراین» به اهداف خود خواهد رسید یا نه گفت: «مطمئنا، من اصلا شکی ندارم.»

او همچنین اوکراین را متهم کرد که مذاکرات صلح را به «بن‌بست» کشانده است.

پوتین به رغم مستندات منتشر شده، گزارش‌ها درباره کشتار غیرنظامیان در بوچا از سوی نیروهای روسیه را «جعلی» خواند.

او غرب را به دروغ‌گویی در این باره متهم کرد و آن را همچون «گزارش جعلی» درباره حمله شیمیایی بشار اسد در رقه دانست.

در روزهای اخیر نگرانی‌ها درباره احتمال استفاده نیروهای روسیه از سلاح‌های شیمیایی در ماریوپل اوکراین بالا گرفته است.

مقام‌های آمریکایی، از جمله سخنگوی پنتاگون، با اشاره به اینکه از این گزارش‌ها آگاه‌اند گفته‌اند هنوز نمی‌توانند آنها را تایید کنند اما اوضاع را به دقت زیر نظر دارند.

مقام‌های بریتانیا نیز به شدت درباره استفاده احتمالی چنین سلاح‌هایی به روسیه هشدار داده‌اند.

از جمله لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، در توییتی نوشت لندن به همراه شرکای خود برای راستی‌آزمایی جزییات این گزارش‌ها تلاش خواهد کرد.

جیمز هیپی، معاون وزیر دفاع بریتانیا، نیز با تاکید بر اینکه لندن هنوز قادر به راستی‌آزمایی گزارش‌ها درباره استفاده احتمالی سلاح‌های شیمیایی در کاریوپل نیست هشدار داد: برای پاسخگویی به استفاده از تسلیحات شیمیایی «همه گزینه‌ها روی میز است».

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، روز دوشنبه گفته بود یکی از مقام‌های روسیه از بررسی استفاده از سلاح شیمیایی در شهر ماریوپل حرف زده است و غرب باید با تحریم‌های بیشتر حتی از سخن گفتن درباره استفاده از این نوع سلاح‌ها جلوگیری کند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
خبر ورزشی
خبرها
کاملا هریس و ایران

شنیداری

پادکست‌ها