مشاور امنیت ملی آمریکا: فرمانده جدید روسیه جنایات بیشتری در اوکراین انجام خواهد داد

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۲۱

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه با استناد به مدارک اطلاعاتی آمریکا گفت که جنایات جنگی روسیه در اوکراین، به‌دست بالاترین مقام‌های مسکو برنامه‌ریزی شده بود و فرمانده جدید روسیه در جنگ اوکراین نیز حملات وحشیانه‌تری علیه غیرنظامیان اوکراینی انجام خواهد داد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت که آمریکا پیش از شروع جنگ اوکراین از نقشه سران روسیه برای هدف قرار دادن غیرنظامیانی که در برابر تهاجم روسیه بایستند آگاه بود.

او افزود که روسیه برنامه داشت تا با اعمال خشونت علیه غیرنظامیان، اوکراینی‌ها را بترساند و مغلوب کند. سالیوان تاکید کرد آنچه که رخ داده، برنامه‌ریزی‌شده بوده است.

سالیوان در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی، تصاویر جنایات جنگی روسیه در اوکراین را تکان‌دهنده خواند اما گفت دیدن چنین تصاویری جای تعجب نداشته است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین هشدار داد که بنابر پیش‌بینی آمریکا، الکساندر دورنیکوف، فرمانده جدید روسیه در جنگ اوکراین حملات وحشیانه‌تری علیه غیرنظامیان اوکراینی انجام خواهد داد. دورنیکوف سابقه خشونت علیه غیرنظامیان در جنگ سوریه را دارد.

سالیوان گفت بخشی از جنایات جنگی روسیه در اوکراین ممکن است ناشی از خشم و استیصال نیروهای روسیه بوده باشد که با وعده« پیروزی شکوهمند» راهی میدان جنگ شده بودند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه افزود: به سربازهای روس گفته شده بود که آنها بدون هیچ مقاومتی از سوی اوکراینی‌ها وارد کی‌یف، پایتخت اوکراین خواهند شد و چنین چیزی اتفاق نیفتاد.

سالیوان عنوان کرد که ممکن است برخی واحدهای ارتش، بدون دستور از بالا دست به جنایات زده باشند، اما تاکید کرد که مسئولیت جنایات همچنان بر گردن ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی و در پاسخ به این سوال که آیا جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا مانند بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا به کی‌یف سفر خواهد کرد گفت که جو بایدن در حال حاضر برنامه‌ای برای سفر به کی‌یف ندارد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی
جهان‌نما
خبر

شنیداری

پادکست‌ها