آیا کشتار مردم در اوکراین باعث تضعیف رابطه چین و روسیه خواهد شد؟

جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۱۹

چین گزارش‌ها و تصاویر مربوط به کشتار غیرنظامیان در اوکراین را ناراحت‌کننده توصیف کرد و خواستار تحقیقات بیشتر در مورد آن‌ها شد، اما همچنان از مقصر دانستن روسیه خودداری می‌کند.

این موضع چین پرسش‌هایی را در موردتداوم حمایت پکن از مسکو ایجاد می‌کند، اما به نظر می‌رسد گمانه‌زنی‌ها درباره کاهش حمایت چین از روسیه نابجا باشد. آسوشیتدپرس در گزارشی به دلایل این موضوع پرداخته است.

آیا درخواست چین برای تحقیق در مورد کشتار مردم اوکراین جدی است؟

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه اخیر خود با اشاره به گزارش‌ها درباره جنایات جنگی در شهر بوچا گفت: «واقعیت و علت حادثه باید بررسی شود و همه طرف‌ها باید تا پیش از پایان تحقیقات خویشتن‌دار باشند و از مطرح کردن اتهامات بی اساس اجتناب کنند.»

چین سابقه طولانی در لاپوشانی سیاسی برای دوستان خود از جمله حوادثی مانند غرق شدن یک کشتی نیروی دریایی کره جنوبی در سال۲۰۱۰ دارد. چین این حادثه را «مایه تاسف» خواند، اما از پذیرش مدارکی که نشان می‌داد کره شمالی مسئول این حادثه است خودداری کرد.

پکن همچنین با استناد به حمله آمریکا به عراق و حوادثی مانند بمباران سفارت چین در بلگراد پایتخت یوگسلاوی در سال ۱۹۹۹ میلادی توسط ناتو، اتهام جنایات جنگی را به طور معمول به کسانی که اتهامات را مطرح می‌کنند و به طور عمده به آمریکا برمی‌گرداند. چین هرگز ادعای ناتو مبنی بر غیرعمدی بودن حمله را نپذیرفته است.

موضع چین در جنگ روسیه علیه اوکراین چیست؟

چین با ادعای اینکه یک ناظر بی‌طرف است، هم قدردانی مسکو را به دست آورده و هم تا حد زیادی خود را در برابر هرگونه تعهدی برای اقدام علیه روسیه بی‌نیاز می‌کند. پکن همچنین با اشاره به امتناع سایر کشورها از جمله هند و برزیل از محکومیت مسکو می‌گوید تنها کشوری نیست که موضع بی‌طرفی را اتخاذ کرده است.

پکن تمایلی به پایان رژیم پوتین ندارد، اما می‌تواند از این که روسیه ضعیف شده و حتی بیشتر به یک شریک کوچکتر در روابط بین طرفین تبدیل شود، سود ببرد. این امر می‌تواند دست بالاتر را در دستیابی به منابع انرژی روسیه و فناوری پیشرفته نظامی برای پکن فراهم کند.

در حال حاضر، خطر زیادی پکن را تهدید نمی‌کند. چین مدت‌هاست به متهم شدن به نقض حقوق بشر عادت کرده و در نادیده گرفتن یا مخالفت با آنها با استفاده از نفوذ اقتصادی و سیاسی خود ماهر شده است.

در حالی که شانگهای بزرگترین شهر چین با یکی از بزرگترین موج‌های شیوع ویروس کرونا از زمان شروع همه‌گیری مواجه است، و با توجه به اینکه کنگره مهم حزب کمونیست در اواخر سال برگزار می‌شود، چین برای هر چیزی که ممکن است ثبات داخلی را تهدید کند، در حالت آماده‌باش قرار دارد.

چین چگونه حمایت مردم را جلب می‌کند؟

رسانه‌های کاملا تحت کنترل حزب کمونیست پکن از کشتار غیرنظامیان در بوچا گزارش داده‌اند، اما پوشش آن‌ها تمایل شدیدی به حمایت از روسیه دارد. رسانه‌ها همچنین اطلاعات نادرست روسیه، به‌ویژه ادعاهایی مبنی بر همکاری آمریکا و اوکراین در تولید سلاح‌های بیولوژیکی را تقویت کرده‌اند.

از طرفی پکن دستورالعمل‌هایی را برای معلمان ارسال کرده است که چگونه «به درستی» جنگ را برای دانش آموزان توضیح دهند و نشان دهند آمریکایی‌ها «مقصران اصلی» در این جنگ هستند.

چین با پخش یک فیلم مستند که پیش از تهاجم روسیه علیه اوکراین ساخته شده، سقوط نظام کمونیستی در روسیه را محکوم و روایت دولت روسیه را در این جنگ تقویت می‌کند. در مستند «نیهیلیسم تاریخی و فروپاشی شوروی» پوتین و جوزف استالین ستایش می‌شوند و اصلاح‌طلبانی مانند نیکیتا خروشچف و میخائیل گورباچف متهم شده‌اند به آمریکا و متحدانش در تضعیف سیستم از درون کمک کرده‌اند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

سیاست با مراد ویسی
خبرها
خبر ورزشی
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها