معاون دبیرکل سازمان ملل مشاهدات خود از شهر بوچا را وحشتناک خواند

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۸

مارتین گریفیتس،معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، در پی گزارش‌ها از کشتار غیرنظامیان اوکراینی شهر بوچا به دست نیروهای روسیه، روز پنج‌شنبه از این شهر بازدید کرد و مشاهدات خود از بوچا و ابعاد کشتار غیرنظامیان این شهر را «وحشتناک» خواند و خواستار تحقیق درباره این کشتار شد

هفته گذشته مقام‌های شهر بوچا اعلام کردند که نیروهای روسیه هنگام عقب‌نشینی از این شهر بیش از ۳۰۰ غیرنظامی اوکراینی را کشتند و در این کشتار دست‌کم ۵۰ نفر را با شلیک گلوله به مغز از پای درآوردند .

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، در نشستی خبری گفت که معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگی کمک‌های اضطراری روز پنج‌شنبه در سفر به اوکراین از شهرهای بوچا و ایرپین در نزدیکی کی‌یف بازدید کرده است.

سخنگوی سازمان ملل افزود که مارتین گریفیتس در جریان بازدید از شهر بوچا، یک گور دسته‌جمعی با اجساد پیچیده شده در پلاستیک، ده‌ها بلوک آپارتمانی و خانه ویران شده و ماشین‌های سوخته را در خیابان‌های این شهر مشاهده کرده است.

مقام‌های اوکراین و شرکت ماهواره‌ای مکسار پیشتر از کشف یک گور دسته‌جمعی در اطراف کلیسای شهر بوچا نیز گزارش داده بودند که دست‌کم ۴۱۰ غیرنظامی اوکراینی پس از قتل‌عام به‌دست نیروهای روسیه در آن دفن شده‌اند.

سخنگوی سازمان ملل، گفت: مارتین گریفیتس پس از بازدید روز پنج‌شنبه از شهر بوچا وضعیت این شهر و ابعاد کشتار غیرنظامیان در آن را وحشتناک و شوکه‌ کننده خواند و بر لزوم اجرای درخواست آنتونیو گوترش برای انجام «تحقیقات مستقل و فوری با تضمین پاسخگویی در قبال این کشتار» تاکید کرد.

مارتین گریفیتس روز دوشنبه گذشته نیز به مسکو سفر کرد و در دیدارهای خود با مقام‌های دولتی روسیه خواهان اعلام آتش‌بس بشردوستانه شد.

معاون دبیرکل سازمان ملل روز پنج‌شنبه نیز پس از بازدید از شهرهای بوچا و ایرپین که چند هفته در اشغال نیروهای روسیه بودند، به کی‌یف رفت و با نخست‌وزیر، وزیر دفاع و معاون وزارت خارجه اوکراین دیدار کرد.

گریفیتس در دیدار خود با مقام‌های اوکراین درباره تلاش‌های سازمان ملل برای ایجاد آتش‌بس بشردوستانه همراه با امکان تخلیه امن غیرنظامیان و ایجاد دالان‌هایی برای انتقال کمک‌های امدادی به شهرهای تحت اشغال یا محاصره نیروهای روسیه گفت‌وگو کرد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه تعهد اصلی این سازمان را کمک به حفاظت از غیرنظامیان و رسیدگی فوری به وضعیت آنها عنوان کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، گفت که گریفیتس به مقام‌های اوکراین اعلام کرده درصدد است دفاتر امور بشردوستانه سازمان ملل در کی‌یف را پس از جابه‌جایی‌های موقت باردیگر بازگشایی کند که این پیشنهاد با استقبال مقام‌های اوکراینی مواجه شده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
خبر ورزشی
گزارش روز با مجتبا پورمحسن
اقتصاد و بازار

شنیداری

پادکست‌ها