وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایالات متحده خواستار اخراج روسیه از گروه ۲۰ است

چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۷

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که روسیه باید از مجمع اقتصادهای بزرگ گروه ۲۰ اخراج شود و در صورت حضور مقامات روسی در نشست آتی سران گروه ۲۰ در اندونزی، ایالات متحده برخی از نشست‌های این گروه را تحریم می‌کند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه در جلسه‌ای با اعضای کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا، گفت که تجاوز روسیه به اوکراین و کشتار غیرنظامیان در بوچا عملی شنیع و اهانت غیرقابل قبول به نظم جهانی مبتنی بر قوانین است و پیامد اقتصادی گسترده‌ای در اوکراین و فراتر از آن خواهد داشت.

نشست آتی سران گروه ۲۰ قرار است در اندونزی برگزار شود و سفیر روسیه در در جاکارتا گفته که ولادیمیر پوتین در این نشست شرکت خواهد کرد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه در پاسخ به سوالی درباره سخنان بایدن مبنی بر اینکه روسیه باید از گروه ۲۰ حذف شود گفت: رییس‌جمهور آمریکا به صراحت گفت که خواستار اخراج روسیه از گروه ۲۰ است و من به همکارانم در اندونزی گفته‌ام که در صورت حضور روس‌ها در تعدادی از جلسات گروه ۲۰ شرکت نخواهیم کرد.

گروه ۲۰ از سال ۲۰۰۸، به عنوان یک گروه بین‌المللی در مورد برخی مسائلی کلیدی از رفع بحران کووید-۱۹ گرفته تا پرداخت بدهی‌های فرامرزی نقش‌آفرینی کرده است.

ایالات متحده و متحدان کلیدی این کشور در چند ماه گذشته تاکید بیشتری بر فعالیت‌های گروه هفت، شامل هفت قدرت صنعتی جهان، داشته‌‌اند و از نشست‌های گروه هفت برای دادن پاسخ هماهنگ به حمله روسیه به اوکراین استفاده می‌کنند.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، افزود که علاوه بر گروه ۲۰، دولت جو بایدن می‌خواهد روسیه را از مشارکت فعال در نهادهای بین‌المللی بزرگ کنار بزند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره عضویت روسیه در صندوق بین‌المللی پول، نیز گفت که خواسته آمریکا اخراج روسیه از این صندوق است اما با توجه به قوانین این صندوق بعید است که روسیه از آن اخراج شود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر
جهان‌نما
سیاست با مراد ویسی
خبر

شنیداری

پادکست‌ها