عقب نشینی روسیه از فرودگاه استراتژیک هوستومل؛ ایجاد هفت کریدور برای خروج غیرنظامیان

شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۳

همزمان با ادامه تلاش‌ها برای خروج شهروندان غیر نظامی اوکراین از شهرها از طریق هفت کریدور بشردوستانه روسیه از فرودگاه استراتژیک هوستومل عقب نشینی کرد.

وزارت دفاع بریتانیا خبر داد که  نیروهای روسیه از فرودگاه استراتژیک هوستومیل در نزدیکی کی‌یف عقب‌نشینی کرده‌اند.

به گفته اطلاعات ارتش بریتانیا، همچنین ارتش اوکراین در حال پیشروی برای عقب راندن نیروهای روسی در نزدیکی کی‌یف است.

وزارت دفاع اوکراین نیز اعلام کرد نیروهای این کشور چندین روستا در شرق کی‌یف و همچنین یک جاده منتهی به خارکف را از نیروهای روسیه پس گرفته‌اند.

با این حال حملات روسیه به برخی از شهرهای اوکراین ادامه دارد و مقام‌های محلی از حمله به مناطق  پولتاوا و کرمنچوک خبر دادند.

در همین حال وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرده که یک انبار سوخت نیروهای نظامی در شهر کرمنچوک در ۳۰۰ کیلومتری کی یف را منهدم کرده است.

همزمان با ادامه درگیری‌ها، صلیب سرخ اعلام کرد روز شنبه ۱۳ فروردین، تلاش برای خروج شهروندان غیرنظامی از ماریوپول را ادامه می دهد. روز جمعه عملیات صلیب سرخ برای خارج کردن ۵۴ اتوبوس و همچنین کاروانی از خودروهای شخصی لغو شد.

در همین حال، مقام‌‌های اوکراین از ایجاد هفت کریدور بشر دوستانه برای خروج شهروندان غیر نظامی از شهرها از جمله در دونتسک، لوهانسک و زاپوریژیا خبر داده اند.

ترکیه هم اعلام کرده که می‌تواند برای تخلیه غیرنظامیان و مجروحان در ماریوپل از طریق دریا اقدام کند.

روز جمعه رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، با ولادیمیر پوتین به صورت تلفنی گفت‌و‌گو و نسبت به دیدار روسای جمهوری دو کشور در استانبول ابراز امیدواری کرده بود.

همزمان با ادامه درگیری ها در اوکراین آمریکا ۳۰۰ میلیون دلار دیگر برای ارسال اسلحه و تجهیزات نظامی به اوکراین اختصاص داد. تجهیزات جدید شامل پهپادهای مختلف، سامانه‌های موشکی، خودروهای زرهی، مهمات، دستگاه‌های دید در شب و سیستم‌های ارتباطی امن خواهد بود.

روز شنبه همچنین روزنامه تایمز بریتانیا در گزارشی به نقل از یک گروه روزنامه‌نگاری تحقیقی روسی به نام «‌پرویکت» اعلام کرد ولادیمیر پوتین در طول چهار سال گذشته، ۳۵ بار از سوی یک جراح متخصص سرطان در اقامت‌گاهش در سواحل دریای سیاه معاینه شده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

گزارش روز با مجتبا پورمحسن
اقتصاد و بازار
از خاکستر
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها