تجدید قوا برای روسیه، فرصت برای اوکراین

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۴

روسیه روز سه‌شنبه ۹ فروردین، اعلام کرد که فعالیت نظامی این کشور را در اطراف کی‌یف، پایتخت اوکراین و چرنیهف، شهر نزدیک به آن، کاهش می‌دهد. البته انتظار می‌رفت که چنین اعلامی از سوی روسیه با تردید روبه‌رو شود. چرا که بمباران هر دو شهر پس از چنین اعلامی همچنان ادامه یافت.

بنا بر تحلیل گاردین، حالی که حرکت سربازان روس در شمال اوکراین و به سمت بلاروس مشاهده شده است، به نظر می‌رسد که این، بخشی از صف‌آرایی معمول نظامی باشد و لزوما به‌معنای عقب‌نشینی قطعی نیروهای روسیه نیست. بنا بر اعلام ستادکل اکراین، روسیه در طول شب در حال چرخاندن واحدهای ارتش خود بوده است و قصد این کشور از چنین اقدامی، گمراه‌سازی است.

متاسفانه امکان بمباران، با تمامی پیامدهایش برای غیرنظامیان، همچنان وجود دارد. روسیه برای توقف هرگونه دفاع بر روی زمین به سلاح متوسل خواهد شد تا نیروهای اوکراینی را زمین‌گیر کند و بمباران شهر از راه دور نیز همچنان برای روسیه ممکن است.

اما بنا بر عقیده یک صاحب‌نظر در زمینه اطلاعات نظامی، روشن است که روسیه با اعلام چنین تصمیمی قصد دارد زمان بخرد و به‌دنبال تمرکز دوباره بر منطقه دونباس و به‌دنبال پیروزی «معمول‌تر» نظامی در شرق اوکراین است.

حقیقت آشکار این است که پنج هفته نبرد بی‌وقفه در شمال شرق کی‌یف، قوای نیروهای روس را تحلیل برده است. بنا بر آمار ایالات متحده، ارتش روسیه، سرجمع و تا بدین مرحله از جنگ، دست‌کم ده هزار نفر تلفات داده‌ است؛ بیشتر سربازان روس نمی‌دانستند جنگی این‌چنینی در انتظارشان است و یا برای آن آمادگی درستی نداشتند.

مسکو همچنین نگران است که مهاجمان روسی که در شمال غرب کی‌یف می‌جنگند، در برابر ضدحملات نیروهای اوکراینی آسیب‌پذیرتر شده باشند. گرچه ایرپین، واقع در ۲۰ کیلومتری از مرکز شهر کی‌یف، از تصرف نیروهای روسی درآمده است، هنوز مشخص نیست که آیا نیروهای اوکراینی آن منطقه توانایی نظامی کافی برای عقب نشاندن نیروهای روسیه را خواهند داشت یا نه.

به هر صورت، نیروهای اوکراینی باید از هر فرصت برای فشار بر نیروهای روسیه استفاده کنند تا فرصت تجدید قوا را از سربازان این کشور بگیرند.

از سوی دیگر، اعلام روسیه حاکی از پیروزی آشکار، هر چند موقتی، برای اوکراین است. محاصره کی‌یف، کابوس صدها هزار نفر، فعلا از سر گذشته است و این از طریق دفاع متهورانه اوکراین ممکن شده است.

اما روسیه می‌تواند از کاهش سرعت جنگ منفعت بسیار ببرد. به‌ویژه وقتی چنین رویکردی در کنار اعلام «کاهش فعالیت نظامی در اطراف کی‌یف» همراه شود. ارتش روسیه به این شکل، برای تصرف ماریوپل در جنوب خواهد جنگید.

در این صورت نیروهای روسیه می‌توانند استراحت کنند، مجدد سازماندهی و به‌آرامی و در شمار بسیار، در شرق اوکراین متمرکز شوند. به‌ویژه حالا که هدف عملیات روسیه در اوکراین به‌شکل عمومی اعلام شده است.

منابع اطلاعاتی در غرب می‌گوید که قوای کمکی روسیه در منطقه شرقی دونباس مستقر است. بر دیگر گزارش‌ها، حدودا هزار جنگجوی گروه واگنر، شرکت نظامی مزدور و شبه‌نظامی روسی، هم به کمک روسیه آمده‌اند. وزارت دفاع بریتانیا چند روز پیش اعلام کرد گروه شبه‌نظامی «واگنر» به شرق اوکراین اعزام و در آنجا مستقر شده است.

تلویزیون الحدث هم پیش از آن، در یک گزارش اختصاصی خبر داده بود که حزب‌الله لبنان با گروه مزدور و شبه‌نظامی روسی واگنر برای اعزام صدها نیرو به اوکراین توافق کرده است.

یک صاحب‌نظر در زمینه اطلاعات دفاعی بر این باور است که کاهش فعالیت نظامی برای طرفین منفعت دارد اما نفع بیشتر عاید روسیه است. او تاکید کرد که برای اینکه چنین امری تنها به نفع روسیه نباشد غرب باید بجنبد و حمایت خود از اوکراین را به حداکثر برساند.

اوکراین روزهاست از غرب درخواست تسلیحات قدرتمندتر، از جمله تانک، تسلیحات ضدحمله‌هوایی و ضدتوپخانه کرده است. اما مسئله اصلی حاضر این است که رهبران غربی تا چه اندازه حاضرند کی‌یف را تامین کنند.

نتیجه گفت‌وگوی اخیر جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا با سران بریتانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا در روز سه‌شنبه حاکی از آن است که هر پنج کشور می‌خواهند حمایتشان را از اوکراین افزایش دهند. این نشانه‌ای از آن است که احتمالا سلاح بیشتری به اوکراین فرستاده خواهد شد.

سفیر اوکراین در ژاپن جمعه ۱۲ فروردین گفت که آمریکا و بریتانیا با هدف افزایش توانایی اوکراین در دفاع از حریم هوایی و شهرهای خود در برابر حمله‌های روسیه، تجهیزات نظامی «فوق مدرن» به این کشور خواهند داد.

روسیه آغازگر جنگ اوکراین بود ولی حالا این اوکراین است که می‌تواند از ادامه جنگ سود ببرد. البته به‌شرطی که نیروهایش قادر به بر هم زدن تلاش روسیه برای تجدید قوا باشند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

اقتصاد و بازار
۲۴ با فرداد فرحزاد
جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی

شنیداری

پادکست‌ها