دبیرکل ناتو: روسیه نه تنها عقب‌نشینی نکرده، بلکه در حال سازماندهی جدید نیروهایش است

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۱۱

در واکنش به وعده روسیه برای کاهش جدی حملات به اطراف کی‌یف، دبیرکل ناتو گفت نیروهای روسیه در حال سازماندهی مجدد برای حملات بیشتر هستند؛ پوتین نیز تهدید کرد اگر کشورها پول گاز را به روبل نپردازند قراردادها معلق می‌شوند.

بر اساس فرمانی که ولادیمیر پوتین رییس‌ جمهوری روسیه روز پنجشنبه امضا کرد، کشورهای «غیردوست» روسیه باید برای خرید گاز از این کشور از روز جمعه اول آوریل روبل پرداخت کنند، وگرنه قراردادهای فعلی آنها تعلیق خواهد شد.

این در حالی است که پیشتر دولت آلمان پس از گفت‌وگوی صدراعظم این کشور با پوتین اعلام کرده بود روسیه با ادامه خرید گاز این کشور با دلار و یورو موافق است.

برونو لومر وزیر اقتصاد فرانسه نیز روز پنجشنبه در یک نشست خبری مشترک با همتای آلمانی خود گفت این دو کشور برای توقف احتمالی واردات گاز روسیه آماده می‌شوند.

از سوی دیگر روز پنجشنبه ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت: «طبق اطلاعات ما، یگان‌های روسیه در حال عقب‌نشینی نیستند بلکه در حال تغییر موقعیت هستند.»

او در یک نشست خبری در بروکسل افزود: «روسیه در حال تلاش برای سازماندهی و تجهیز تدارکاتی مجدد، و تشدید حملات به منطقه دونباس است.»

روز سه‌شنبه پس از مذاکرات میان نمایندگان روسیه و اوکراین در استانبول، الکساندر فومین معاون وزیر دفاع روسیه گفت مسکو «برای افزایش اعتماد دوجانبه و ایجاد شرایطی برای مذاکرات بعدی» تصمیم گرفته فعالیت‌های نظامی در اطراف کی‌یف و چرینیهیف را به شدت کاهش بدهد.

در واکنش به این وعده، دبیرکل ناتو روز پنجشنبه گفت بر اساس اطلاعات «انتظار اقدامات تهاجمی بیشتری» از سوی روسیه را داریم.

او همچنین تاکید کرد: «روسیه به طور دائم درباره نیات خود دروغ گفته است.»

دولت بریتانیا نیز روز پنجشنبه تحریم‌های جدیدی علیه «تبلیغاتگران و رسانه‌های دولتی» روسیه اعمال کرد.

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین نیز در یک سخنرانی ویدیویی برای پارلمان هلند، خواستار تحریم انرژی روسیه از سوی آمستردام شد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد حدود ۴۰ هزار اوکراینی در ۲۴ ساعت گذشته از کشور خود فرار کردند. پیشتر اعلام شده بود آمار اوکراینی‌هایی که به دلیل جنگ از کشورشان خارج شده‌اند به بیش از چهار میلیون نفر رسیده است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز اعلام کرد روز جمعه تلاش‌ها برای خارج کردن مردم محاصره شده در شهر ماریوپل از سر گرفته شد.

این بندر استراتژیک در جنوب اوکراین از اواخر ماه فوریه تاکنون از سوی نیروهای روسیه محاصره و بمباران شده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
خبر ورزشی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها