جوزپ بورل: نیروهای روسیه، دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در ماریوپل را بمباران کردند

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۹

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که نیروهای روسیه، دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در شهر ماریوپل را بمباران کرده‌اند. او تاکید کرد که روسیه باید حملات خود را متوقف کرده و مطابق قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل تمام نیروهای خود را از خاک اوکراین خارج کند.

دفتر اتحادیه اروپا در ماریوپل یکی از پنج دفتر این اتحادیه در اوکراین است که در چارچوب همکاری مشورتی و غیرنظامی اتحادیه اروپا با اوکراین در پنج شهر بزرگ این کشور فعالیت می‌کنند و چهار دفتر دیگر در شهرهای کی‌یف، خارکیف، اودسا و لویو مستقر هستند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای، گفت این اتحادیه روز سه‌شنبه اطلاعات موثقی دریافت کرده است که نیروهای روسیه با هدف قرار دادن دفتر اتحادیه اروپا در شهر ماریوپل اوکراین، این دفتر را بیماران کرده‌اند.

بورل افزود که در جریان این حملات، دفتر اتحادیه اروپا در ماریوپل، ساختمان و تجهیزات این دفتر در اثر بمباران روسیه متحمل خسارات عمده‌ای شده است اما به کارکنان این دفتر و پیمانکاران آن آسیبی وارد نشده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه خود تاکید کرد که اتحادیه اروپا حملات روسیه به دفتر نمایندگی این اتحادیه در ماریوپل و همچنین هرگونه حمله‌ به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی را به شدت محکوم می‌کند.

جوزپ بورل افزود که اتحادیه اروپا از روسیه می‌خواهد تا فورا تهاجم نظامی خود به اوکراین را متوقف کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که روسیه باید بدون قید و شرط تمام نیروها و تجهیزات نظامی خود را همانطور که قطعنامه‌ مجمع عمومی سازمان ملل متحد و حکم دیوان بین‌المللی دادگستری دستور دادند، از سراسر خاک اوکراین خارج کند.

شهر ماریوپل در کناره دریای آزوف در جنوب اوکراین واقع شده است و در چند هفته گذشته هدف حملات پرحجم موشکی و بمباران هوایی روسیه و هزاران نفر در این شهر در محاصره قرار گرفته‌‌‌اند و به گفته سخنگوی شهردار ماریوپل، نزدیک به ۵ هزار نفر در این شهر بر اثر حملات نیروهای روسیه کشته شده‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هفته گذشته گفت که روسیه با حملات خود سراسر شهر ماریوپل را ویران کرده، تعداد زیادی از مردم این شهر را با بمباران و توپ‌باران کشته و مرتکب جرایم جنگی شده است.

وزیر خارجه فرانسه نیز حملات روسیه به ماریوپل را مشابه حملات هوایی روسیه به حلب سوریه خواند و گفت: ماریوپل، حلب جدید است و اگر برای کمک به مردم ماریوپل اقدامی نکنیم «گناه جمعی» مرتکب شده‌ایم.

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، نیز پیشتر، اقدام روسیه در محاصره ماریوپل و بمباران مناطق مسکونی و غیرنظامیان این شهر را جنایت جنگی خواند و گفت که جنایت جنگی روسیه در ماریوپل، قرن‌ها به یاد می‌ماند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
خبر ورزشی
گزارش روز با مجتبا پورمحسن
اقتصاد و بازار

شنیداری

پادکست‌ها