کرملین در آستانه دور جدید مذاکرات روسیه و اوکراین: گفت‌وگوها پیشرفت اساسی نداشته

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۸

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین با اعلام این که مذاکرات میان روسیه و اوکراین تاکنون پیشرفت اساسی نداشته، از احتمال برگزاری دور جدیدی از این مذاکرات در روز سه‌شنبه در ترکیه خبر داد.

پسکوف روز دوشنبه به خبرنگاران همچنین گفت که هیچ پیشرفتی نیز درباره احتمال دیدار میان ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی روسای جمهور روسیه و اوکراین حاصل نشده است.

به گزارش رویترز، پوتین روز یکشنبه در تماسی تلفنی با رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه پذیرفت که دور جدیدی از مذاکرات میان مقام‌های مسکو و کی‌یف در استانبول برگزار شود.

دور پیشین گفت‌وگوهای حضوری میان روسیه و اوکراین در روز دهم مارس در آنتالیا برگزار شد و از آن پس، آنان بارها از طریق ارتباط ویدئویی با یکدیگر ملاقات کردند.

با این حال، سخنگوی کرملین گفت که به دلیل پیشرفت اندک در مذاکرات، مهم است که این گفت‌وگو به صورت حضوری برگزار شود.

پیشتر یک مقام ارشد ترکیه اعلام کرده بود که مذاکرات استانبول در روز دوشنبه برگزار خواهد شد، اما رییس هیات اوکراینی به رویترز گفت که زمان شروع مذاکرات به زمان رسیدن هیات‌ها به محل برگزاری مذاکرات بستگی دارد.

مقام‌های اوکراینی در روزهای اخیر بارها گفته‌اند که از نظر آنان، روسیه اکنون تمایل بیشتری برای سازش با دولت اوکراین دارد، زیرا امید مسکو برای تغییر دولت در کی‌یف کاهش یافته و در پی مقاومت اوکراین، خسارات زیادی به ارتش روسیه وارد شده است.

یک ماه پس از آغاز تهاجم روسیه، هفته گذشته، روسیه اعلام کرد که تمرکز ارتش این کشور بر شرق اوکراین است؛ جایی که جدایی‌طلبان طرفدار روسیه حضور دارند.

هر چند به نظر می‌رسد که مواضع روسیه و اوکراین درباره بی‌طرف ماندن اوکراین به یکدیگر نزدیک شده، اما هنوز نشانه‌ای از توافق درباره ادعاهای ارضی روسیه درباره کریمه و واگذاری مناطق شرق اوکراین به جدایی‌طلبان به چشم نمی‌خورد.

زلنسکی در این زمینه گفت: «در دور بعدی مذاکرات صلح با روسیه که قرار است در ترکیه برگزار شود، بر حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین اصرار خواهیم کرد.»

در حالی که هنوز چشم‌اندازی برای توقف درگیری‌ها در اوکراین وجود ندارد، شهردار ماریوپل در جنوب اوکراین اعلام کرد ۱۶۰ هزارغیرنظامی بدون برق و گرمایش در این شهر گیر‌افتاده‌اند.

به گفته او، ۲۶ اتوبوس برای تخلیه غیرنظامیان آماده شده اما نیروهای روسی موافقت نکردند که عبور امن آنها را فراهم کنند.

پیشتر وزیر خارجه فرانسه با اشاره به جنگ داخلی سوریه، ماریوپل را «حلب جدید» توصیف کرده است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
خبر ورزشی
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها