بایدن در لهستان: ماده ۵ ناتو را یک تعهد مقدس می‌دانم

شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۶

رییس جمهور آمریکا در دیدار با همتای لهستانی خود از نقش این کشور در بحران انسانی ناشی از تهاجم پوتین به اوکراین تقدیر کرد و همچنین با اشاره به اصل دفاع جمعی و مشترک در پیمان ناتو گفت ماده ۵ را یک تعهد مقدس می‌داند.

جو بایدن روز شنبه ششم فروردین در دیدار با آندژی دودا، رییس جمهور لهستان، گفت: «ماده ۵ همچون یک تعهد مقدس برای ما است. می‌توانید روی آن حساب کنید.»

بر اساس ماده ۵ پیمان نظامی ناتو، حمله به یک یا چند عضو این پیمان حمله علیه تمامی اعضا تلقی می‌شود و ناتو باید اقدام لازم «از جمله استفاده از نیروی مسلح» را برای مقابله با آن انجام دهد.

لهستان که در همسایگی اوکراین واقع شده یکی از اعضای ناتو است.

بایدن همچنین با تمجید از «اروپای متحد» گفت: «پوتین روی تفرقه در ناتو حساب باز کرده بود اما نتوانست چنین کاری کند. همه ما با هم هستیم.»

او از «مسئولیت چشمگیر» لهستان در رویارویی با بحران انسانی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین تقدیر کرد و گفت ایالات متحده نیز یکصدهزار پناهنده دیگر را از اوکراین خواهد پذیرفت.

جو بایدن پیش از دیدار با همتای لهستانی خود با دو وزیر اوکراینی نیز گفت‌وگو کرد.

وزیران دفاع و خارجه اوکراین که به لهستان رفته‌اند روز شنبه برای نخستین بار نشستی مشترک با وزیران دفاع و خارجه آمریکا داشتند و در میانه نشست نیز جو بایدن به آنها ملحق شد.

به گزارش رویترز، وزرای اوکراینی جزییاتی از رویدادها از جمله وضعیت فعلی در ماریوپل را به بایدن گفتند.

طی یک ماه گذشته لهستان بیشترین تعداد پناهندگان اوکراینی را پذیرا شده و همزمان با سفر جو بایدن اعلام شد که تاکنون بیش از دو میلیون و ۲۷۰ هزار نفر از اوکراین وارد این کشور شده‌اند.

همزمان، مقام‌های اوکراین روز شنبه از تشدید حملات روسیه به برخی نقاط این کشور به ویژه به ماریوپول خبر دادند. همچنین سرویس اطلاعات ارتش بریتانیا اعلام کرد که روسیه به بمباران شدید شهرهای بزرگ اوکراین ادامه می‌دهد.

منابع اوکراینی همچنین گفته‌اند نیروهای روسیه کنترل شهر کوچک اسلاووتیچ، با ۲۵ هزار نفر جمعیت و محل زندگی کارکنان نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل، را به دست گرفته است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد
خبرها
خبر ورزشی

شنیداری

پادکست‌ها