آمریکا وعده داد گاز طبیعی مایع بیشتری به اروپا بفرستد

جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۰۵

در جریان سفر جو بایدن به بروکسل، آمریکا و اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در تلاش برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی روسیه، ایالات متحده ۱۵ میلیارد متر مکعب دیگر گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به اروپا خواهد فرستاد.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، و اورزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا، روز جمعه پنجم فروردین در یک کنفرانس خبری مشترک بر کاستن از وابستگی به روسیه تاکید کردند.

پیش از این کنفرانس خبری، دو طرف در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده بودند که آمریکا تلاش خواهد کرد در سال جاری میلادی ۱۵ میلیارد متر مکعب دیگر گاز طبیعی مایع به اروپا ارسال کند.

بنابر این بیانیه، علاوه بر ۱۵ میلیارد متر مکعبی که آمریکا برای مصرف سال آینده در اختیار اروپا می‌گذارد، کارگروهی تشکیل خواهد شد تا جزییات مراحل بعدی و افزوده شدن سالانه ۵۰ میلیارد متر مکعب دیگر تا دست‌کم ۲۰۳۰ را بررسی کند.

جو بایدن در کنفرانس خبری روز جمعه گفت: «ما نباید به حمله وحشیانه پوتین به اوکراین کمک مالی کنیم.»

او در عین حال گفت که وعده آمریکا درباره افزایش ارسال گاز طبیعی مایع به اروپا مغایرتی با اهداف اقلیمی نخواهد داشت.

اورزولا فن در لاین نیز در این کنفرانس خبری گفت: «هدف ما کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی روسیه است. این امر تنها از طریق تامین گاز بیشتر، از جمله دریافت گاز طبیعی مایع قابل تحقق است.»

طی یک ماهی که از تهاجم روسیه به اوکراین می‌گذرد، کشورهای غربی تحریم‌های بسیار گسترده‌ای علیه روسیه وضع کرده‌اند اما تحریم نفت، گاز و بخش انرژی با تردیدهایی روبه‌رو بوده است.

با این حال کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفته‌اند در تلاش برای کاستن از وابستگی خود به انرژی روسیه هستند. از جمله به نوشته مجله اشپیگل، دولت آلمان در صدد آن است که واردات نفت از روسیه را تا پایان تابستان به نصف کاهش دهد و واردات گاز را هم تا پایان سال به ۳۰ درصد میزان فعلی برساند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

اقتصاد و بازار
۲۴ با فرداد فرحزاد
جهان‌نما
برنامه با کامبیز حسینی

شنیداری

پادکست‌ها