یک ماه پس از آغاز جنگ، شرایط انسانی در اوکراین وخیم‌تر شده و قوای نظامی روسیه کاهش یافته

جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۰۵

پس از گذشت یک ماه از حمله روسیه علیه اوکراین، شرایط انسانی در این کشور رو به وخامت بیشتری می‌رود و در مقابل کاهش قوای نظامی روسیه و افزایش فشارها و تحریم‌های بین‌المللی توانایی مسکو را برای ادامه این جنگ کاهش داده است.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز پنج‌شنبه اعلام کرد تعداد کشته شدگان غیرنظامی در اوکراین از آغاز حمله روسیه، به بیش از یک هزار نفر رسیده، اما ارقام واقعی شمار کشته‌شدگان بسیار بالاتر است.

در همین حال، شورای شهر ماریوپل نسبت به کمبود شدید غذا و گرسنگی مردم این شهر در اثر محاصره نظامی روسیه هشدار داد و خواستار کمک‌های بیشتر شد.

از سوی دیگر، رویترز به نقل از یک مقام ارشد پنتاگون گزارش داد که ذخیره تسلیحات نقطه‌زن روسیه رو به پایان است و مسکو ممکن است به زودی به استفاده از تسلیحات قدیمی روی بیاورد.

این خبرگزاری همچنین به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که میزان عملکرد ناموفق برخی از موشک‌های روسیه در اوکراین به ۶۰ درصد می‌رسد.

مشاور رییس‌جمهوری اوکراین نیز اعلام کرد که نیروهای روسیه در بسیاری از مناطق، منابع کافی برای پیشروی در اوکراین را ندارند که این موضوع منجر به کاهش سرعت درگیری‌ها شده است.

به گزارش رسانه‌های اوکراینی به نقل از اطلاعات ارتش این کشور، روسیه به نیروهای نظامی خود گفته که پیش از نهم ماه می، که در روسیه به عنوان سالگرد پیروزی بر نازی‌ها جشن گرفته می‌شود، باید جنگ علیه اوکراین پایان یابد.

در همین حال فشارهای بین‌المللی بر روسیه برای توقف حمله به اوکراین و تلاش‌ها برای کمک به مردم اوکراین ادامه دارد.

مجمع عمومی سازمان ملل روز پنج‌شنبه به وقت محلی قطعنامه‌ای را که از سوی اوکراین و متحدانش آمریکا، انگلیس و بیش از ۱۲ کشور دیگر ارائه و مورد حمایت قرار گرفته بود تصویب کرد و خواستار پایان فوری جنگ در اوکراین شد.

این قطعنامه که با ۱۴۰ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۳۸ رای ممتنع به تصویب رسید، خواستار دسترسی به کمک و حمایت از غیرنظامیان در اوکراین شده و از روسیه به دلیل به وجود آوردن این بحران انسانی مورد انتقاد کرد.

با این حال، ایران به این قطعنامه رای ممتنع داد. مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل، گفت: «معتقدیم متن قطعنامه اخیر مجمع عمومی فاقد مکانیسم‌های حل و فصل جنبه‌ انسانی درگیری در اوکراین است.»

در همین حال، سران ناتو در نشستی اضطراری آخرین تحولات مربوط به تهاجم روسیه به اوکراین را بررسی کردند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، ضمن تاکید بر عدم اعزام نیرو به اوکراین و در عین حال افزایش کمک‌ها به این کشور، هشدار داد که استفاده احتمالی روسیه از سلاح شیمیایی ماهیت منازعه را تغییر خواهد داد.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، نیز پس از دیدار با رهبران ناتو و اتحادیه اروپا در بروکسل، از دستور اعزام نیروهای بیشتر به جبهه شرقی ناتو خبر داد و با تاکید براینکه روسیه باید از گروه ۲۰ حذف شود، گفت: در صورتی که روسیه از سلاح شیمیایی در حمله به اوکراین استفاده کند ما پاسخ خواهیم داد.

از سوی دیگر، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، اعلام کرد که اعضای گروه هفت بر افزایش تحریم‌ها علیه روسیه، افزایش کمک به اوکراین و کاهش وابستگی به انرژی روسیهتاکید کردند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

اقتصاد و بازار
خبر
جهان‌نما
هت‌تریک با مزدک میرزایی

شنیداری

پادکست‌ها