دبیرکل ناتو: استفاده احتمالی روسیه از سلاح شیمیایی ماهیت منازعه اوکراین را تغییر خواهد داد

پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۴

پس از نشست اضطراری سران ناتو درباره تهاجم روسیه به اوکراین، دبیرکل این ائتلاف ضمن تاکید بر عدم اعزام نیرو به اوکراین و در عین حال افزایش کمک‌ها به این کشور، هشدار داد که استفاده احتمالی روسیه از سلاح شیمیایی ماهیت منازعه را تغییر خواهد داد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در کنفرانس خبری پس از نشست سران گفت هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی ماهیت مناقشه اوکراین را تغییر می‌دهد و ممکن است بر مردم کشورهای عضو ناتو نیز تاثیر بگذارد.

او یادآور شد که روسیه قبلا از حکومت بشار اسد در استفاده از سلاح‌های شیمیایی حمایت کرده است.

دبیرکل ناتو همچنین گفت که این ائتلاف به اوکراین در زمینه ردگیری سلاح‌های شیمیایی و مقابله با آن کمک می کند و همچنین آمادگی کشورهای عضو برای مقابله با تهدیدات شیمیایی و هسته‌ای را افزایش خواهد داد. او اعلام کرد که توان ناتو در مقابل حملات سایبری تقویت خواهد شد و درباره جزییات افزایش توان دفاعی در نشست بعدی در مادرید توافق خواهد شد.

به گفته استولتنبرگ، رهبران ناتو در نشست روز پنجشنبه خود برای کمک بیشتر به اوکراین توافق کردند و علاوه بر یگان‌های موجود در کشورهای بالتیک و لهستان، چهار یگان جدید در اروپای شرقی مستقر خواهند شد.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو خواستار افزایش حضور نیروهای ناتو و تقویت جبهه شرقی این سازمان شده‌اند.

با این حال استولتنبرگ گفت که ناتو با پیشنهاد لهستان برای اعزام نیروهای حافظ صلح به اوکراین مخالفت کرد زیرا این اقدام به معنای درگیری تمام‌عیار با روسیه خواهد بود.

دبیرکل ناتو در عین حال گفت که این سازمان با کشورهایی چون گرجستان، بوسنی هرزگوین و کشورهای دیگری که در معرض تهدیدات احتمالی آینده روسیه هستند در تماس خواهد بود.

در آغاز نشست سران ناتو در روز پنجشنبه پیام ویدیویی ضبط شده رییس جمهوری اوکراین خطاب به حاضران در این اجلاس پخش شد.

ولودیمیر زلنسکی در این پیام خطاب به رهبران ناتو گفت اوکراین به کمک نظامی بیشتر، از جمله جت‌های جنگنده، تانک، سامانه‌های بهتر پدافند هوایی و سلاح‌های ضد کشتی، نیاز دارد.

او با تاکید بر اینکه روسیه در صدد این است که پیشتر برود و کشورهای شرقی ناتو را هدف قرار دهد گفت دنیا در انتظار اقدام واقعی و تضمین‌های امنیتی واقعی از طرف ناتو است.

روز پنجشنبه علاوه بر نشست سران ناتو، دو اجلاس دیگر شامل نشست گروه ۷ و نشست اتحادیه اروپا نیز برگزار می‌شود.

روز پنجشنبه همچنین اعلام شد که ینس استولتنبرگ برای یک سال دیگر در مقام دبیرکلی ناتو باقی می‌ماند. او قرار بود رییس بانک مرکزی نروژ شود اما به دلیل بحران اوکراین قرار شده که یک سال دیگر در این سمت باقی بماند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد
خبرها
جهان‌نما

شنیداری

پادکست‌ها