یک‌ماهگی جنگ اوکراین؛ سرزمین گل‌های آفتابگردان در چشم طوفان

جمعه ۱۴۰۱/۰۱/۰۵

روز دوشنبه یکم فروردین و پس از جنگی سخت، نیروهای اوکراینی کنترل ماکاریف را دوباره به دست گرفتند. ماکاریف در غرب کی‌یف، پایتخت، با حملات هوایی نیروهای روسیه در هم کوبیده شده بود.

پیروزی نیروهای اوکراینی در به دست گرفتن کنترل دوباره ماکاریف، نقطه‌عطفی در حفاظت از کی‌یف است؛ در حالت عادی، این شهر واقع در حومه کی‌یف با ماشین تنها یک ساعت تا بلوار معروف خرشاتیک کی‌یف فاصله داشت.

زمانی به نظر می‌رسید که کی‌یف، هدف شماره اول کرملین برای تغییر رژیم سریع در اوکراین باشد. گرچه کی‌یف طی روزهای گذشته با انفجارها بر خود لرزیده است، اما هنوز تا محاصره شدن فاصله زیادی دارد.

سمت دریای آزوف، ماریوپل، شهری واقع در جنوب شرقی اوکراین، محاصره شده و هدف حملات پی‌درپی نیروهای روسیه است. ماریوپل هنوز تسلیم نشده است. این شهر ضرب‌الاجل روسیه برای تسلیم تا صبح دوشنبه یکم فروردین را رد کرد و نقشه روسیه برای برقراری پلی زمینی که شبه‌جزیره کریمه را به جمهوری‌های خودخوانده منطقه دونباس در شرق اوکراین وصل می‌کند را نقش بر آب کرد.

یک ماه از حمله روسیه به اوکراین گذشته است. پیشروی نیروهای روسیه تقریبا متوقف شده است و بنا بر گزارش اوکراینی‌ها، این امر به تغییر تاکتیک‌ روسیه انجامیده است.

شواهد زیادی حاکی از توسل روسیه به شیوه‌هایی متخاصمانه‌تر از پیش وجود دارد. ارتش روسیه با کند شدن در نبرد زمینی، از خارج حریم هوایی اوکراین، این کشور را آماج موشک قرار می‌دهد.

اما با تمام حملات و کشتار و ویرانی‌ها، روسیه تاکنون موفق به تصرف هیچ شهر مهم اوکراین نشده است؛ نه خارکف در شمال شرق و نه اودسا در جنوب غرب. حتی سومی و چرنیهف را هر دو در مرز روسیه و نزدیک به محل استقرار تجهیزات جنگ این کشورند هم تصرف نکرده است. روسیه در خرسون، شهری با اندازه متوسط در جنوب اوکراین که به تصرف نیروهای روسیه درآمده، با مشکل هر روزه مردمی مواجه‌ است که با تجمع در میدان مرکزی از نیروهای روسی می‌خواهند به کشورشان بازگردند. نیروهای روسی روز دوشنبه به روی این تجمعات آتش گشودند و از بمب صوتی برای متفرق کردن مردم استفاده کردند. یک مرد به‌شدت مجروح شد.

تحلیلگران نظامی نگران پیامدهای این مرحله جدید از جنگ‌اند؛ نگران از اینکه نیروهای زمینی روسیه در گل بمانند و پیشروی اندکی داشته باشند، چرا که در این صورت هر چه بیشتر به استفاده تنبیهی و ناحق از سلاح علیه شهرهای اوکراین متوسل می‌شوند.

ارزیابی موسسه مطالعات جنگ چند روز پیش، دقیقا دربردارنده چنین پیش‌بینی ناگواری بود.

در این ارزیابی آمده بود که در صورت به بن‌بست رسیدن جنگ اوکراین، نیروهای روسیه به بمباران شهرهای اوکراین ادامه می‌دهند، شهرها را ویران و شهروندان را خواهند کشت. حتی اگر نیروهای اوکراینی تلفات و ضدحمله بر نیروهای روسیه تحمیل کنند.

در ارزیابی این موسسه آمده است که اوکراین احتمالا در بدو ورود به دوره جدید و خطرناکی از درگیری است که عزم اوکراین و غرب را محک خواهد زد.

همچنین ممکن است که اوکراین با دشمنی نو در جبهه‌ای جدید روبه‌رو شود ستاد کل اوکراین چند روز پیش درباره تهدید احتمالی بلاروس برای شمال غرب اوکراین هشدار داد و آن را تهدیدی بزرگ خواند اما جزئیاتی از این که چرا چنین نگرانی به وجود آمده در میان نگذاشت.

منطقه ولین، واقع در شمال غرب اوکراین از شمال با بلاروس و لهستان، از متحدان ناتو، هم‌مرز است و می‌تواند به‌عنوان دروازه‌ای برای حمله روسیه از سمت شمال برای پیشروی به سمت لویو استفاده شود. لویو از نظر راهبردی اهمیت بالایی برای اوکراین دارد و قطب لجستیک دولت و تلاش‌های امدادی در وضعیت فعلی است. لویو همچنین به گذرگاه بسیاری شهروندان اوکراینی که به دنبال راه فرار از جنگ‌اند تبدیل شده است.

روسیه پیش‌تر از قلمرو بلاروس به‌عنوان سکوی پرتاب حمله به اوکراین استفاده کرده است؛ نیروهای روسی از جنوب بلاروس برای نزدیک‌تر شدن به کی‌یف، پایتخت، و مرکز اوکراین فشار آورده‌اند.

مشخص نیست که آیا بلاروس فعالانه وارد جنگ اوکراین می‌شود یا نه. اما ستاد کل اوکراین هشدار داده است که روسیه به‌دنبال آوردن نیروی ذخیره به مرز اوکراین است.

اگر ادعای ستاد کل اوکراین صحت داشته باشد، این گواهی بر آن است که ارتش روسیه بهای سنگینی با جان سربازانش پرداخت کرده است. کرملین بیش از ۲۰ روز است که آماری از تلفاتش در جنگ اوکراین منتشر نکرده است. اما آنچه اوکراین ادعا می‌کند، نشانه خواست سیاسی تنها یک نفر است و آن کسی جز ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه نیست و گواهی بر اینکه پوتین به‌صرف جان و مال، به جنگ در اوکراین ادامه خواهد داد.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

اقتصاد و بازار
گفت‌وگوی ویژه
خبرها
گفت‌وگوی ویژه

شنیداری

پادکست‌ها