نشست سازمان همکاری اسلامی و درخواست برای میانجیگری در منازعه اوکراین

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۲

نخست وزیر پاکستان در آغاز نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی که در اسلام‌آباد برگزار شد خواستار میانجیگری کشورهای اسلامی و چین در منازعه اوکراین شد.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، در مراسم افتتاحیه این نشست که روز سه‌شنبه دوم فروردین برگزار شد گفت: «می‌خواهم در این باره بحث کنیم که چگونه می‌توانیم، به همراه چین، برای توقف این درگیری که پیامدهای بزرگی برای جهان دارد تلاش کنیم.»

در نشست اسلام‌آباد وزیر خارجه چین به عنوان مهمان ویژه حضور داشت.

ساعاتی پیش از آغاز این نشست، وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرده بود پکن و اسلام‌آباد درباره «تاثیرات گسترده تحریم‌های یکجانبه» علیه روسیه نگرانی مشترک دارند و خواستار حل بحران اوکراین از راه دیپلماتیک هستند.

پاکستان نیز مانند چین از محکوم کردن حمله روسیه خودداری کرده است. تهاجم روسیه به اوکراین نیز همزمان با حضور عمران خان در مسکو برای دیدار با ولادیمیر پوتین آغاز شد.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز در سخنان خود در این نشست ضمن تاکید بر امنیت افغانستان، خواستار فشار بین‌المللی بر حوثی‌ها شد.

بن فرحان با اشاره به اقدامات حوثی‌ها که «تهدیدی علیه امنیت و ثبات منطقه» و «تهدیدی علیه کشتیرانی بین‌المللی» است خواستار فشارهای بین‌المللی بر حوثی‌ها شد.

او همچنین تاکید کرد که افغانستان نباید پناهگاه گروه‌های افراطی شود.

در چهل و هشتمین نشست وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی وزیر خارجه طالبان حضور ندارد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز در این نشست حضور ندارد و از طرف ایران سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، در این اجلاس شرکت کرده است.

خطیب‌زاده روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا از استقرار دیپلمات‌های ایران در جده استقبال کرد و ارتقای روابط ایران و عربستان سعودی را به نفع «ملت‌های منطقه» دانست.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبر
چشم‌انداز با مهدی مهدوی‌آزاد
خبر
حرف آخر با پوریا زراعتی

شنیداری

پادکست‌ها