اوکراین ضرب‌الاجل مسکو برای تسلیم ماریوپل را رد کرد؛ بورل: حملات روسیه جنایت جنگی است

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۱/۰۱

در حالی که اوکراین ضرب‌الاجل روسیه برای واگذاری شهر محاصره‌شده ماریوپل را رد کرده، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، تخریب‌های گسترده صورت گرفته از سوی ارتش روسیه در این شهر را محکوم و آن را «جنایت جنگی بزرگ» توصیف کرد.

بورل روز دوشنبه اول فروردین پیش از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، گفت: «آنچه در ماریوپل اتفاق می‌افتد یک جنایت جنگی بزرگ است. بمباران بی‌رویه شهر را ویران می‌کند و همه را می‌کشد.»

او اضافه کرد وزرای خارجه اتحادیه اروپا در این نشست خود درباره تحریم‌های بیشتر علیه روسیه از جمله تحریم بخش نفتی روسیه را بررسی خواهند کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این که آیا ممکن است در این نشست تدابیری علیه صادرات نفت روسیه اتخاذ شود، جواب مثبت داد و گفت: «وزرا قرار است در این مورد بحث کنند.»

همچنین در بیانیه کوتاهی که پیش از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا صادر شد، بورل اعلام کرد که روسیه در اوکراین مرتکب جنایات جنگی در مقیاس بزرگ شده است.

اوکراین روز دوشنبه ضرب‌الاجل کرملین مبنی بر تسلیم شدن شهر محاصره‌شده ماریوپل را رد کرد.

معاون نخست وزیر اوکراین به یک روزنامه این کشور گفت: «هیچ صحبتی در مورد تسلیم یا کنار گذاشتن سلاح وجود ندارد. ما قبلا به طرف روسی در این مورد اطلاع داده‌ایم.»

پیشتر وزارت دفاع روسیه از اوکراین خواسته بود برای ایجاد یک کریدور بشردوستانه به منظور حفاظت از ساکنان و زیرساخت‌های شهر ماریوپل، سلاح‌های خود را زمین بگذارد و خواستار «پاسخ کتبی» به ضرب‌الاجل خود در این زمینه شده بود که صبح دوشنبه به پایان رسید.

به گفته مقام‌های محلی، سربازان روس حدود هزار نفر از ساکنان شهر را به زور به روسیه منتقل و آنها را از گذرنامه اوکراینی خود محروم کردند.

همزمان دادستانی کل اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد در بمباران شامگاه یکشنبه علیه چندین ساختمان مسکونی و یک مرکز تجاری در یکی از محلات شهر کی‌یف، دست‌کم هشت نفر کشته شدند.

دفتر دادستانی کل اضافه کرد نیروهای روسیه همچنان در تلاش برای محاصره پایتخت اوکراین هستند.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
هت‌تریک با مزدک میرزایی
خبر
تاریخ شفاهی - فصل چهارم

شنیداری

پادکست‌ها