در حمله روسیه به لویو در نزدیکی مرز لهستان، کارخانه تعمیر هواپیما تخریب شد

جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۲۷

شهردار لویو در غرب اوکراین اعلام کرد که در حمله موشکی روسیه به محوطه فرودگاه این شهر، کارخانه تعمیر هواپیماها تخریب شد. همزمان، حملات روسیه به چند شهر اوکراین ادامه دارد و زلنسکی از کمک «جدید و موثر» آمریکا تشکر کرد.

روز جمعه در بیست و سومین روز تهاجم روسیه، صدای انفجارهای مهیبی در لِویو، در غرب اوکراین و در ۸۰ کیلومتری مرز لهستان، شنیده شد.

به گفته آندری سادووی، شهردار لویو، موشک‌های روسیه به کارخانه تعمیر و نگهداری هواپیماها در محوطه فرودگاه اصابت، و ساختمان این کارخانه را ویران کرد اما این حملات تلفاتی نداشت.

گلوله‌باران شهر ۳۰۰ هزار نفری چرنیهیف، در شمال اوکراین، نیز ادامه دارد و بر اساس گفته‌های مقامات محلی تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۵۰ نفر کشته شده‌اند.

در کی‌یف نیز نیروهای امدادی از کشته شدن یک نفر و مجروح شدن چهار نفر در پی اصابت یک راکت روسیه به ساختمانی پنج طبقه در این شهر خبر دادند.

شبکه سی‌ان‌ان نیز گزارش داد که جدایی‌طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین کنترل ساختمان‌های دولتی در شهر روبیژنه را در اختیار گرفته‌اند.

در شمال اوکراین نیز نیروهای روسیه شهردار ولیکوبرلوتسکا را دستگیر کردند.

در همین حال ولودیمر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین، در پیامی ویدیویی خطاب به ساکنان شهرهایی که در شرایط سختی هستند، از جمله خارکیف، چرنیهیف و ایزیوم، گفت: «ما شما را ترک نمی‌کنیم. شما آزاد خواهید شد.»

او همچنین از رییس جمهور آمریکا برای کمک «جدید و موثر» تشکر کرد و در عین حال گفت که نمی‌تواند جزییات این کمک را اعلام کند.

روز جمعه همچنین سرویس امنیتی ارتش بریتانیا اعلام کرد که روسیه به دلیل ناموفق بودن در عملیات هوایی، برای تامین سوخت و مواد غذایی نیروهای خود در اوکراین دچار مشکل شده است.

در همین روز همچنین ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، درباره احتمال زمینه‌سازی روسیه برای حمله شیمیایی در اوکراین هشدار داد.

از سوی دیگر رسانه‌های روسیه روز جمعه به نقل از کرملین گزارش دادند که ولادیمیر پوتین با اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

بنابر این گزارش‌ها، پوتین در این تماس کی‌یف را متهم کرد که در تلاش است روند مذاکرات دو کشور را با ارائه «پیشنهادهای غیرواقع‌بینانه» کند کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز گفت: «از تحریم‌ها جان به در می‌بریم و تحریم‌ها ما را قوی‌تر می‌کند.»

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
هت‌تریک با مزدک میرزایی
خبر
تاریخ شفاهی - فصل چهارم

شنیداری

پادکست‌ها