جو بایدن: پوتین جنایتکار جنگی است؛ کرملین سخنان بایدن را نابخشودنی خواند

چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۲۵

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، همزمان با اعلام بسته کمک ۸۰۰ میلیون دلاری به اوکراین، گفت که ولادیمیر پوتین به دلیل حملات به شهرها و کشتار غیرنظامیان اوکراین «جنایتکار جنگی» است.

جو بایدن روز چهارشنبه، در پاسخ به سوال خبرنگاری، تاکید کرد که ولادیمیر پوتین را به خاطر حمله به اوکراین یک جنایتکار جنگی می‌داند.

این شدیدترین نوع محکومیت اقدامات پوتین از زمان حمله ارتش روسیه به اوکراین است که از زبان عالی‌ترین مقام ایالات متحده بیان شده است.

با این حال، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که جو بایدن در بیان نظر خود درباره پوتین «از صمیم قلب» صحبت کرده است و وزارت خارجه ایالات متحده در حال بررسی وقوع جنایات جنگی در حملات نیروهای روسیه به اوکراین است.

از سوی دیگر دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که این اظهار نظر جو بایدن «غیر قابل قبول و نابخشودنی» است.

جو بایدن همزمان با «جنایتکار جنگی» خواندن ولادیمیر پوتین، از ارائه بسته کمکی ۸۰۰ میلیون دلاری به اوکراین خبر داد که شامل ۸۰۰ سامانه ضد هوایی، ۹ هزار سامانه ضد زره، ۷۰۰ سلاح کوچک و تعدادی پهپاد است.

رییس‌جمهوری آمریکا، گفت که این بسته کمکی شامل تجهیزاتی است که اکنون آماده انتقال به اوکراین است و کمک‌های بیشتری نیز در راه است.

در همین حال کاخ سفید روز چهارشنبه بار دیگر تاکید کرد که موضع جو بایدن در مورد عدم اعلام «منطقه پرواز ممنوع» در اوکراین تغییر نکرده است.

کاخ سفید یک روز قبل نیز اعلام کرده بود که بایدن همچنان معتقد است که ایجاد منطقه پرواز ممنوع موجب تشدید بحران اوکراین می‌شود.

از سوی دیگر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیز گفت که اعضای ناتو درباره اعمال نکردن منطقه پرواز ممنوع در آسمان اوکراین اتفاق‌نظر دارند.

مقام‌های اوکراین از جمله ولودیمیر زلنسکی از زمان آغاز حمله روسیه به این کشور، بارها از ناتو، کشورهای اروپایی و آمریکا خوسته‌اند تا برای جلوگیری از حملات هوایی روسیه به شهرهای اوکراین، آسمان اوکراین را منطقه پرواز ممنوع اعلام کنند.

مقام‌های دولت بایدن و دبیرکل ناتو در پاسخ گفته‌اند اعلام منطقه پرواز ممنوع در اوکراین به درگیری مستقیم آمریکا و ناتو با روسیه منجر خواهد شد.

از سوی دیگر ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین در سخنرانی خود به شکل آنلاین در کنگره آمریکا، گفت که اگر درخواست منطقه پرواز ممنوع درخواست زیادی است، اوکراین به هواپیما و سیستم دفاع هوایی نیاز دارد.

زلنسکی قانونگذاران آمریکا خواست تا تحریم‌های بیشتری علیه تمام سیاستمداران روسی که از حمله اوکراین حمایت می‌کنند اعمال شود و خطاب به آنها گفت که وقتی به اوکراین فکر می‌کنید حملات ۱۱ سپتامبر را به یاد بیاورید.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
هت‌تریک با مزدک میرزایی
خبر
تاریخ شفاهی - فصل چهارم

شنیداری

پادکست‌ها