اوکراین: روسیه آتش‌بس موقت را نقض و یک بیمارستان کودکان را بمباران کرد

چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۸

با وجود وعده‌های مطرح شده درباره ایجاد گذرگاه امن برای خروج شهروندان شش شهر اوکراین، گزارش‌هایی درباره حملات روسیه به این شهرها منتشر شد؛ همزمان اوکراین اعلام کرد که روسیه در تدارک تصرف کی‌یف است.

روز چهارشنبه همچنین اتحادیه اروپا ۱۶۰ مقام روسیه و ثروتمندان نزدیک به پوتین را تحریم کرد و مقامات اروپا از افزایش ارسال اسلحه به اوکراین خبر دادند.

بنابر اعلام اوکراین، نیروهای روسیه پس از حمله ناموفق به شهر فاستیو، در حال آمادگی برای عملیات جدید و تصرف کی‌یف هستند.

صبح چهارشنبه تلاش دیگری برای خروج غیرنظامیان از شش شهر سومی، کی‌یف، چرنیهف، ماریوپل، کی‌یف و اِنِرهُدار آغاز شده بود.

با این حال مقام‌های ماریوپل از بمباران یک بیمارستان کودکان در این شهر خبر داده و اعلام کردند که هنوز تعداد قربانیان نامشخص است.

در همین حال دیمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین، در توییتی نوشت که گلوله‌باران ماریوپل «بدون هدف مشخص ادامه دارد.»

اوکراین همچنین اعلام کرد که بر اثر تیراندازی نیروهای روسیه در جریان تخلیه افراد غیرنظامی در روستای دمیدیف، در حومه کی‌یف، یک افسر پلیس کشته و یک افسر و یک غیرنظامی مجروح شدند.

وزیران خارجه اوکراین و روسیه قرار است روز پنجشنبه در ترکیه با یکدیگر دیدار و مذاکره کنند.

در همین حال ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اعلام کرد که این کشور برنامه‌ای برای سرنگونی دولت اوکراین ندارد.

او گفت که روسیه به هدف خود برای «تضمین بی‌طرفی اوکراین» و نپیوستن به ناتو خواهد رسید و ترجیح می دهد که این موضوع را از طریق گفت‌وگو پیش ببرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفت که در مذاکرات با اوکراین پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

روز چهارشنبه همچنین اتحادیه اروپا تحریم های جدیدی را علیه روسیه اعمال کرد و ۱۴۶ نماینده پارلمان و ۱۴ الیگارش دیگر روسیه را در فهرست سیاه قرار داد.

اتحادیه اروپا سه بانک بلاروس را نیز از سوئیفت محروم و اعلام کرد قصد دارد تحریم‌های جدیدی را علیه کشتیرانی روسیه وضع کند.

در همین حال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، بر ارسال اسلحه‌های جدید به اوکراین تاکید کردند.

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان نیز در نشست مشترک با نخست وزیر کانادا، ضمن تاکید بر ارسال کمک‌های بیشتر به اوکراین گفت که این کشور هواپیمای جنگنده به اوکراین ارسال نخواهد کرد.

روز چهارشنبه همچنین کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل کشته شدن ۵۱۶ غیرنظامی، از جمله ۳۷ کودک، را در جریان حمله روسیه به اوکراین تایید کرد و گفت آمار واقعی بیشتر است.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

جهان‌نما
خبرها
خبرها
هت‌تریک با مزدک میرزایی

شنیداری

پادکست‌ها