آمریکا در حال بررسی تحریم روس اتم، شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه، است

چهارشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۱۸

دولت آمریکا در حال بررسی اعمال تحریم‌ علیه روس اتم، شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه، است. روس اتم ۳۵ درصد از غنی‌سازی اورانیوم جهان را انجام می‌دهد و تامین‌کننده اصلی سوخت و فناوری نیروگاه‌های اتمی برخی از کشورها از جمله ایران است.

منابع آگاه به بلومبرگ گفتند که هنوز تصمیم نهایی درباره تحریم روس اتم گرفته نشده است و کاخ سفید در حال مشورت با صنعت انرژی هسته‌ای در مورد آثار احتمالی این تحریم است.

بنابر این گزارش، شرکت روس اتم به عنوان یک هدف حساس برای تحریم‌ها به شمار می‌آید زیرا این شرکت و زیرمجموعه‌های آن نزدیک به ۳۵ درصد از غنی‌سازی اورانیوم در دنیا را انجام می‌دهند و توافقاتی برای ارسال سوخت هسته‌ای به نیروگاه‌های هسته‌ای کشورهای اروپایی دارند.

روس اتم مجری و سازنده نیروگاه اتمی بوشهر در ایران است و ساخت واحد ۲ و ۳ این نیروگاه اتمی را نیز بر عهده دارد.

ایران از سال ۱۳۶۸ ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را که پس از انقلاب متوقف شده بود به روسیه سپرد و پس از امضای قرارداد آن در سال ۱۳۷۱، روس‌ها ساخت این نیروگاه را از سال ۱۳۷۳ آغاز کرده و در سال ۹۰ به پایان بردند اما بهره‌برداری از آن در مهر سال ۹۲ آغاز شد.

بلومبرگ با اشاره به اینکه بایدن درصدد احیای برجام است، به آثار اعمال تحریم احتمالی آمریکا علیه روس اتم، به عنوان مجری و تامین کننده سوخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر، بر ایران و احیای برجام نیز اشاره کرد.

این خبرگزاری نوشت که در صورت اعمال هرگونه تحریمی علیه روس اتم، احتمال دارد دولت بایدن برای احیای برجام، همکاری‌های روس اتم با ایران را از چنین تحریم‌هایی معاف کند.

بنابر این گزارش، تحریم احتمالی روس اتم بر نیروگاه‌های هسته‌ای آمریکا و دیگر واردکنندگان سوخت هسته‌ای از روسیه تاثیر خواهد گذاشت اما میزان این اثرگذاری هنوز مشخص نیست.

روسیه ۱۶/۵ درصد از اورانیوم وارداتی به ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ و ۲۳ درصد از اورانیوم غنی‌شده مورد نیاز راکتورهای هسته‌ای تجاری آمریکا را تامین می‌کند.

راکتورها هر ۱۸ تا ۲۴ ماه نیاز به تعویض سوخت دارند اما شرکت‌های برق از چند سال قبل سوخت مورد نیاز خود را خریداری و نگهداری می‌کنند.

بلومبرگ نوشت تحریم روس اتم می‌تواند قیمت اورانیوم و خریداران سوخت هسته‌ای را با مشکلاتی مواجه کند اما همزمان برای دو شرکت بزرگ آمریکایی فعال در استخراج اورانیوم، غنی‌سازی و تولید سوخت هسته‌ای یک موهبت خواهند بود.

خبرهای بیشتر

پربیننده‌ترین ویدیوها

خبرها
خبرها
هت‌تریک با مزدک میرزایی
خبرها

شنیداری

پادکست‌ها